Hrubý zisk Plzeňského Prazdroje za uplynulý finanční rok, který skončil 31. března, vzrostl meziročně o 0,3 procenta na 4,61 miliardy korun. Celkové tržby se zvýšily o jedno procento na 15,84 miliardy Kč. Tento pátek o tom informoval mluvčí společnosti Jiří Mareček. Pivovar je "pivní" jedničkou v ČR se zhruba polovičním podílem na trhu.

"Objemy prodané na českém pivním trhu v uplynulém roce mírně poklesly, a naše prodeje nebyly výjimkou. I v této nestabilní době krize jsme si počínali dobře a zachovali zaměření na prémiové a dražší značky, které by měly pomoci zvýšit hodnotu celého českého pivního trhu," řekl generální ředitel Mike Short.

Čistý zisk ve finančním roce končícím 31. března 2009 firma neuvedla, za předchozí rok 2007/2008 činil 3,88 miliardy Kč. "V meziročním srovnání mírně poklesl vzhledem k jednorázovým daňovým úpravám z předcházejícího roku. Kvůli mimořádným daňovým položkám je daň neporovnatelná s minulým rokem," vysvětlil Mareček. Prazdroj loni na daních zaplatil 4,4 miliardy korun.

Za posledních 12 měsíců investoval Prazdroj do rozvoje pivovarů 1,7 miliardy Kč. Od roku 2000 to bylo 16 miliard Kč.

V ČR pokles, cizinci ale pijí dál

Společnost prodala v roce 2008 v ČR a v zahraničí 10,7 milionu hektolitrů piva. Proti rekordnímu předloňskému roku šlo o dvouprocentní pokles, který způsobil zejména tříprocentní propad prodeje v ČR. V 56 zemích světa podnik uplatnil 2,79 milionu hl piv, a tedy zaznamenal nejvyšší exportní objemy v celé 166 let trvající historii. Zahraniční prodeje se zvýšily o 1 % v meziročním srovnání, export narostl o 4 % a licenční výroba zůstala na úrovni předchozího roku.

Domácí odbyt Prazdroje se meziročně snížil o tři procenta na 7,9 milionu hl piva. Příčinou jsou zejména nižší prodeje levných značek a některých výčepních piv. "Celý český pivní trh zaznamenal v porovnání s rekordním rokem 2007 mírný pokles. Předloni se na spotřebě velmi příznivě projevilo teplé počasí na jaře. Loni byl prodejně vynikající naopak konec roku," řekl obchodní ředitel Jaromír Žáček. Podnik zdražil pivo loni v listopadu v průměru o čtyři procenta.

Ekonomické podmínky se během druhé poloviny fiskálního roku zhoršovaly a poptávka klesala ve většině segmentů pivního trhu. Pokles se dále zvýšil nižšími prodeji v prvních třech měsících roku 2009. Ke konci finančního roku se prodeje začaly zvyšovat zejména díky dobrému počasí.

Finanční ukazatele:

 

Účetní období do
31. března 2008

(v mld Kč)

 

Účetní období do
31. března 2009
(v mld Kč)

 

Tržby z prodeje zboží,
vlastních výrobků a služeb

 

15, 680

 
 

15, 840

 

Zisk za účetní období
před zdaněním

 

4, 590

 

4, 610

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru