Čistý zisk jihokorejské automobilky Hyundai Motor se v prvním čtvrtletí letošního roku propadl o 42,7 procenta na 225 miliardy wonů (3,4 miliardy Kč). Na výsledcích firmy se podepsala globální ekonomická krize, která prudce snížila poptávku po nových automobilech.

Tržby společnosti se propadly o 26,4 procenta na 6,03 bilionu wonů. Výsledky však byly lepší než čekali analytici, a to hlavně díky slabému wonu, který zmírnil pokles tržeb i vyšší marketingové náklady.

"Vzhledem k silnému ekonomickému poklesu si Hyundai vedl relativně dobře, avšak hlavně díky neočekávanému zisku ze slabého wonu," uvedl analytik HMC Investment Securities I Čong-wu. Won v období leden až březen oslabil vůči dolaru o 30 procenta a k jenu o téměř 40 procent, což zvýšilo cenovou konkurenceschopnost automobilky v zahraničí vůči japonských konkurentům, jako Toyota.

Hyundai po celém světě prodal 621.718 vozů. To je o 13,3 procenta méně než ve stejném období loni. Podíl firmy na globálním trhu se však zvýšil na 4,7 procenta z loňských čtyři procent. Zisková marže, tedy podíl zisku na tržbách, klesla na 2,5 procenta z loňských 6,5 procenta, protože recese přinutila automobilku zvýšit výdaje na marketing a naopak snížit ceny.

Korejci jsou optimisté kvůli šrotovnému

Ve výhledu na další období je automobilka optimistická. Počítá hlavně s pozitivním vlivem opatření na stimulaci ekonomiky a podporu automobilového průmyslu, která zavádějí různé vlády. Jihokorejská vláda chce od května do prosince snížit pro zákazníky, kteří si koupí nové auto a nechají zlikvidovat staré, daně na nákup a registraci aut o 70 procent.

Analytici očekávají, že za celý letošní rok se zisk automobilky sníží o 4,8 procenta na 1,38 bilionu wonů. Odhad je mnohem lepší než u hlavních konkurentů, kteří naopak očekávají masivní ztráty.

Hyundai zvýšil odhad letošního prodeje v Číně na 400 000 vozů - čtěte ZDE

Hyundai tvoří společně s dceřinou firmou Kia pátého největšího výrobce automobilů na světě. Kia má zveřejnit výsledky hospodaření v pátek a analytici očekávají, že díky slabému wonu se firma po loňské ztrátě vrátila k zisku, napsaly agentury AP a Reuters.

Společnost vyrábí osobní auta i v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. V letošním prvním čtvrtletí zde vyrobila zhruba 20.000 vozů. V celém letošním roce plánuje firma v Nošovicích vyprodukovat asi 160.000 automobilů, což je o 25.000 méně, než původně předpokládala.

I další automobilky, které působí v Česku již oznámily svoje výsledky. Německý Volkswagen, jehož divizí je mladoboleslavská Škoda Auto, ve středu informoval o výsledcích. Ty jsou výrazně za očekáváním trhu. Automobilka ohlásila velký propad provozního i čistého zisku, naopak tržby firmě vzrostly. Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, která vyrábí auta ve společném závodě s Toyotou v Kolíně, hlásí propad příjmů o čtvrtinu během prvních tří měsíců roku a potvrdila, že očekává ztráty a negativní cash flow v roce 2009 jako důsledek průmyslové krize.