Americké automobilky loni prodaly 10,4 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. To je nejméně za posledních 27 let a proti roku 2008 je to propad zhruba o 21 procent. Za dramatickým poklesem prodeje jsou hlavně hospodářské problémy a špatná situace na trhu práce. Řada lidí kvůli obavám ze ztráty zaměstnání nákup vozu odložila.

Zdaleka nejhůře si vedly tradiční americké ikony, tedy General Motors a Chrysler. Obě automobilky loni prošly bankrotem a zotavily se díky mohutné finanční injekci ze strany vlády. Na kolena je srazila hospodářská recese a především finanční krize, kvůli které zamrznul úvěrový trh. Firmy tak prodej aut nemohly podpořit ani přes své finanční divize.


Vítězi loňského roku jsou na americkém trhu jednoznačně zahraniční automobilky, hlavně levná asijská konkurence. Je to především jihokorejský Hyundai se svou dceřinou společností Kia Motors, bodovala však i japonská automobilka Subaru. Ta se specializuje na menší a sportovně užitková auta s pohonem všech čtyř kol.

Prosinec už sice přinesl dílčí zlepšení, to se ale netýkalo všech automobilek. Lépe si vedli hlavně ti, kteří prodávají menší a levnější auta. Fordu, Hondě, Toyotě a Nissanu loňský prodej silně klesl, prosinec už se ale nesl ve znamení relativně silného růstu.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru