Miroslav Dvořák je od pondělka jedním z nejvlivnějších českých manažerů. Sedí už na čtyřech židlích: je šéfem představenstev Letiště Praha i Českých aerolinií a zároveň i generálním ředitelem, respektive prezidentem obou státních firem.

Jeho úkol je jasný – zachránit zadlužené ČSA před krachem. A nepůjde o epizodní roli, v obou firmách by měl zůstat dva tři roky. „Dokud se ČSA nestabilizují,“ potvrzuje.

Do čela ČSA byl ovšem nyní dosazen politiky, bez výběrového řízení. Stejně tak ho už v roce 2007 dosadil do vedení letiště kontroverzní ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Množí se tak spekulace: Za koho dnes Dvořák „kope“, kdo může mít z chystaného prodeje některých aktivit ČSA prospěch?

HN: Nejprve – zvládnete všechny čtyři posty?
Cílový stav je, že budu generálním ředitelem letiště, a předsedou představenstva ČSA.

HN: ČSA dokonce hrozil krach. Jak je zachráníte?
V zásadě se už zachránily samy, neuvěřitelným přístupem zaměstnanců. Snížení platů, na něž přistoupili, znamená úsporu 1,6 miliardy korun do konce roku 2010.


HN: Jenže i ministr financí prohlásil, že ČSA by už od listopadu neměly peníze, pokud stát nepomůže.
Stát už pomohl, rozhodnutím o kapitalizaci dluhu státní společnosti Osinek. Příští týden odešleme do Bruselu žádost o schválení této podpory. Na vyjádření má ale Evropská komise šest měsíců.

HN: Přeměna úvěru 2,5 miliardy korun od Osinku na podíl v ČSA proběhne až příští rok. Pro vás je ale klíčové, že už teď můžete prodávat třeba budovy ČSA, které měl Osinek v zástavě?
Jistě. To je základ pro stabilizaci podniku.

HN: Kdy a komu budovy prodáte?
Logicky se nabízí, aby kupcem bylo Letiště Praha. Většina těchto budov ČSA se totiž nachází uvnitř pozemků letiště. Přístupové cesty, okolí, všechno je v jeho vlastnictví.

HN: To ale budete v hodně rozpolcené pozici. Jako šéf ČSA přece za ně musíte chtít co nejlepší cenu, jako šéf letiště je zase naopak máte koupit co nejvýhodněji, nejlevněji...
V tomto konkrétním případě musí být jmenován soudem znalec, který stanoví objektivní hodnotu nemovitostí. Už jsme o jeho jmenování požádali. Odhad by mohl být během jednoho či dvou měsíců. A tuto cenu budeme respektovat.

HN: Jaká je hodnota nemovitostí, které mají aerolinky na prodej?
Hodnota všech je v miliardách korun. Ale je otázka, jestli je nutné prodávat všechny.

ctete-v-patek-530.gif