Nejméně 600 řidičů kamionů je nyní kvůli útlumu silniční nákladní dopravy v souvislosti s finanční krizí bez práce. Ještě na začátku minulého roku přitom na trhu chybělo 2500 až 5000 řidičů a sdružení Česmad Bohemia založilo Institut silniční dopravy, který měl pro dopravce tuto profesi zajišťovat. Vyplývá to z informací Česmadu.

"Je jasné, že doprava věrně a bezprostředně kopíruje hospodářství, takže každý pokles se hned projeví," řekl mluvčí Česmadu Martin Felix. Dopravci, kteří jezdí pro automobilové firmy, museli podle Felixe část aut odstavit a dát značky do depozitu. "Samozřejmě to s sebou nese i propouštění," dodal.

Prodej nových nákladních aut se loni v prosinci meziročně snížil o 43 procent na 618 vozů. Odbyt v nejrozšířenější kategorii do 22 tun pak klesl téměř o 60 procent.

Více o tématu - čtěte ZDE

Dopravce loni sužovala drahá nafta. Tento problém nyní pominul a motorová nafta stojí zhruba o osm korun méně než před rokem a prodává se okolo 24 korun. Ceny v souvislosti s poklesem nákladů na pohonné hmoty většinou snižují jen firmy, které to mají ve smlouvách se zákazníky, ostatní vyčkávají.

Omezení výroby zavedla na přelomu roku většina tuzemských automobilek i jejich dodavatelů. Například Škoda Auto v druhé polovině prosince zastavila výrobu na tři týdny a do konce prvního pololetí bude vyrábět jen čtyři dny v týdnu.

Česmad Bohemia sdružuje kolem 2000 firem, které představují 80 procent tuzemské přepravní kapacity na silnicích.