Master_CardKlienti bank již kvůli finanční krizi nebudou stejní jako dříve a finanční ústavy musejí na jejich změněné chování a potřeby reagovat. Banky proto musejí investovat do inovací a přicházet s nimi mnohem častěji než v minulosti. Na středeční tiskové konferenci k soutěži MasterCard Banka roku 2008 to řekl jednatel konzultační firmy Capgemini Czech Republic Patrik Horný.

Přístup části bank, jejichž nynějším hlavním cílem je snižování nákladů a návrat k orientaci na základní bankovní služby, tak podle Horného není tím správným východiskem ze současného obtížného období. "Východiskem je kombinace snižování nákladů a pokračování inovací," upozornil.

Finanční instituce by podle výkonného ředitele Czech Credit Bureau Petra Kučery měly v současné krizové době více klást důraz na dlouhodobý ekonomický rozvoj a nesoustředit se jen na krátkodobé cíle. Postupem času se opět rozběhne aktivní poskytování řady úvěrových produktů, jejichž nesplácení stálo v USA na počátku dnešní krize. Finanční instituce by proto měly podporovat u firem i občanů principy zodpovědného zadlužování.

Současné modely nebudou fungovat

Chování klientů bank se podle Horného mění kvůli neklidným finančním trhům a hrozbám ekonomické recese. Současné obchodní bankovní modely nebudou v novém prostředí fungovat. Světové banky přehodnocují strategické cíle a vize a vracejí se k bedlivému sledování rizik. O budoucnosti bankovních služeb rozhodne inovativní přístup.

Inovovat je možné nejen díky novým technologiím a novým službám, ale i skrze partnerství s poskytovateli jiných produktů a služeb. Možnou technologickou inovací by mohly být bezkontaktní platby, k novým službám by zase mohlo patřit například propojení produktu Google Maps s plánováním služebních cest, službami půjčoven aut a platebními systémy bank, doplnil Horný.

Více o tématu - čtěte ZDE

Technologie bezkontaktních plateb MasterCard PayPass, jedna z možných využitelných inovací, by se měla dočkat zavedení v tuzemsku v řádu měsíců. Měla by umožnit i placení mobilním telefonem, který je široce rozšířený. K variantám řešení například patří umístění speciální samolepky s technologií PayPass na mobil nebo SIM karta se zabudovanou technologií PayPass, řekl ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko Pavel Javorský.