Pohybuje se neslyšně a z výfuku mu stoupá pouze vodní pára. Jinak se vodíkové auto téměř neliší od běžných vozů, takže vypadá jako oživlý sen o ekologické dopravě. Díky němu bychom si mohli užívat čistý vzduch v ulicích měst. Promění se však tenhle sen v realitu? Začnou se vodíková auta využívat ve velkém?

Zatím to vypadá nadějně. K rozjezdu průmyslové výroby ekologických vozů s velkou pravděpodobností přispěje i objev Čecha Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Jeho tým přišel s revolučním vylepšením palivového článku.

Český nápad může snížit výrobní náklady vodíkových aut zatím na polovinu, při výrobě ve velkém pak bude cena zřejmě dál klesat. Podobně jako se to stalo třeba u mobilů. Jen palivový článek může brzy zlevnit z 1,2 milionu na 250 tisíc korun.

Profesor Matolín si nechal objev patentovat v několika zemích a nyní s kolegy rozjíždí testování dlouhodobé odolnosti palivových článků. "Ostatně první otázka, kterou dostávám od potenciálních výrobců, zní: Jak dlouho to vydrží?" říká Matolín.

Vodíková auta prodražuje především vysoká cena palivových článků, které přeměňují vodík na elektrickou energii pro pohon motoru.

Palivové články pro jeden vůz stojí v přepočtu více než 1,2 milionu korun. Asi 35 až 45 procent z této částky připadá na membránové elektrody," vysvětluje Roland Zsilinszky, výkonný ředitel pražské pobočky konzultační společnosti Roland Berger, který se specializuje na poradenství v oblasti ekologických způsobů dopravy. Elektrody v palivovém článku totiž pokrývá poměrně silná vrstva platiny.

Většímu rozšíření vodíkových aut tak brání právě vysoká cena tohoto vzácného kovu, která vodíková auta dost prodražuje. Pokud by se navíc ekologické vozy měly masověji rozšířit, světové zásoby platiny by zřejmě nestačily.

"Dostupnost platiny je velmi limitována. Koncentruje se na Jihoafrickou republiku a Rusko. Proto je cenový vývoj i objem nabídky platiny značně nejistý," upozorňuje na další problém Zsilinszky.

Popsanou "matematiku" zásadně mění právě nápad Vladimíra Matolína. Vymyslel totiž, jak platinu v katalyzátoru palivového článku nahradit levnější alternativou.


obalka Ekonom 72014- Jaké země dnes nejvíc fandí vodíku?

- Jak funguje "vodíkové auto"?

- A co všechno bude možné vodíkem pohánět?

Velké téma o vodíkové budoucnosti a rozhovor s Vladimírem Matolínem najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samung a dalších zařízeních se systémem Android.