Přes 300 tisíc lidí se spojilo v boji o vrácení bankovních poplatků za vedení hypotečních a úvěrových účtů. Tak velký zájem původně nikdo nečekal. A rozsáhlá akce inspirovala k vzniku specializovaného portálu pro hromadné žaloby. 

"Lidé, kteří mají podobné problémy a chtějí bránit svá práva, se nyní různě ad hoc organizují na webu, domlouvají se v diskusích a podobně. Na to reagujeme a vytvořili jsme webové stránky, kde se mohou spojovat a hájit společně svá práva proti podvodníkům a těm, kteří se dopouštějí protiprávního jednání," vysvětluje jednatel portálu společnosti Český spotřebitel, která ve středu spustila web Hromadné žaloby, Tomáš Pospíšil. 

Web bude fungovat na podobném principu jako slevové portály. Člověk se bude moci jednoduše připojit k již evidovaným žalobám nebo dát podnět k nové žalobě. Až se k žalobám připojí určitý počet lidí, osloví provozovatelé portálu vybraného advokáta.

"Ten pak nabídne lidem, kteří se připojili, své služby. Díky velkému počtu lidí se tak náklady na advokáta podstatně sníží," vysvětlují zástupci portálu.

V ideálním případě by navíc měli advokáti pracovat na případu jen za peníze, které se podaří vysoudit na protistraně. "Lidé dostanou zpět všechny peníze, o které se soudí a advokáta zaplatí de facto poražený podvodník," doplňuje druhý jednatel společnosti Petr Němec, který je známý i z hromadných žalob o bankovní poplatky. 

Na to, aby se rozjel celý proces a advokát začal jednat, bude stačit, aby se k žalobě připojily alespoň desítky lidí. Může tak jít třeba i o malé kauzy v regionech. 

Na mušku si jednatelé Českého spotřebitele vytipovali na začátek tři známé spory. Patří k nim kauza se společnostmi UPC ČR a Český inkasní kapitál, které si účtují pokutu pět tisíc korun za nevrácený modem. Nový modem přitom stojí zhruba tisíc korun a u starších je cena logicky ještě nižší. "Pokuta je nepřiměřeně vysoká a odporuje dobrým mravům. Soudy přitom již v několika případech rozhodly, že tato pokuta není oprávněná," vysvětluje advokát Tomáš Kratochvíl. 

Proti tomu společnost UPC taková tvrzení odmítá. "Tito podnikatelé se snaží vydělat na několik let staré polemice o přiměřenosti výše smluvní pokuty za nevrácení zapůjčeného zařízení. Výše smluvní pokuty přitom byla součástí všeobecných obchodních podmínek, s nimiž se klient při podpisu smlouvy seznámil. Podnikatelé nabádají někdejší klienty, aby šli do předem prohraného sporu a museli tak zaplatit vzniklé náklady řízení. Přiměřenost výše smluvní pokuty totiž nakonec potvrdil i Ústavní soud ČR ve svém usnesení z prosince 2012," uvedl Juraj Gerbery ze společnosti UPC. 

První na mušce: UPC a Bezreklamky

Podobně u žaloby na společnost Bezreklamky jde o vrácení poplatku a smluvní pokuty. Společnost nabízí na první pohled jednoduchou možnost přivýdělku například umístěním reklamy na plot či dům. Než ale reklamu a tím peníze získá, musí člověk zaplatit poplatek za zapojení do databáze pro inzerenty.

Tím ale většinou vše končí, přihlášeným lidem se nikdo s nabídkou neozve, oni přesto musí platit dál poplatky za zařazení do databáze. Zároveň musí počítat s přísnými pokutami, pokud by chtěli smlouvu vypovědět. "Společnost vymáhá i soudně pokuty, přitom sama nekoná, co slíbila ve smlouvě," říká advokát Ivo Suchomel. 

Podle dosavadních zkušeností se soudy i v těchto sporech stavěly na stranu podvedených klientů. "Uvedené společnosti se ale spoléhají na to, že se lidé leknou a radši zaplatí, než aby šli do soudního sporu," dodává Petr Němec. 

Zástupci nového webu dodávají, že nebude možné jednoduše založit žaloby na kohokoli. Každý podnět nejprve přezkoumají a prostudují právníci, a pokud bude oprávněný a bude u něj existovat šance na úspěch, teprve pak jej zveřejní na webových stránkách. 

V případě, že nakonec žaloby budou neúspěšné, ponesou náklady sami lidé. "Chceme jít ale do těch kauz, kde si myslíme, že právo je skutečně na naší straně," dodává Němec.