Firmou, která svému vlastníkovi loni nejlépe zhodnotila vložené prostředky, je mladoboleslavská Škoda Auto. S odstupem ji následuje T-Mobile a výrobce pneumatik Continental HT Tyres. Žebříček firem podle ekonomické přidané hodnoty, takzvané EVA, již 15. rokem sestavuje Česká kapitálová informační agentura (ČEKIA). "Absolutní EVA reflektuje dlouhodobé postavení na trhu, kvalitu managementu, i to, že má firma kvalitní produkty, stálé zákazníky a vede nad konkurencí," shrnuje analytik společnosti Bisnode Michal Řičař.

Ukazatel EVA (Economic Value Added) vypovídá o tom, zda společnosti vytvářejí ekonomickou přidanou hodnotu pro své vlastníky, nebo zda hodnotu vloženou investorem naopak ničí. Lze ho chápat i jako odhad, o kolik zisk navýší (nebo o kolik ztráta sníží) požadovanou výnosnost investovaných prostředků. V porovnání s účetními ukazateli, například EBIT nebo čistým ziskem, je EVA ekonomickou hodnotou a je založena na předpokladu, že podnik musí pokrýt z výnosů nejen provozní náklady, ale zároveň i kapitálové náklady.