Peter Kuchár (59)

Vzdělání:
Vystudoval pražskou VŠE.

Kariéra:
Většinu pracovního života strávil ve stavebnictví, a to v rámci podniku Výstavba dolů uranového průmyslu (součást koncernového podniku Československý uranový průmysl). Začal jako dělník, později zastával různé řídicí funkce.
V roce 1990 vyhrál konkurz na generálního ředitele (podnik se následně osamostatnil a přejmenoval na Subterru). V roce 2008 se stal generálním ředitelem, předsedou představenstva a spolumajitelem firmy Navatyp (Prominecon).

Soukromí:
Jeho rodina pochází ze Slovenska, narodil se ale v Pardubicích. Je ženatý, má dospělou dceru Petru (ta si vzala za manžela syna současného ministra vnitra Jana Kubiceho).

Peter Kuchár musí být permanentně ve střehu. Šéfuje firmě Prominecon, která je již od dob, kdy se jmenovala Navatyp, soustavně podezírána z napojení na nejvlivnější pražské lobbisty. Její jméno se ještě intenzivněji skloňuje v těchto dnech, kdy nové vedení pražského magistrátu hodlá přetnout chapadla údajné korupční chobotnice.

Matador Kuchár, jenž patří i do okruhu vlivných přátel prezidenta Václava Klause (ten se nedávno zúčastnil oslavy Kuchárových narozenin), ovšem zůstává nad věcí. "Nikdy jsem se netajil tím, že chci být největší český tunelář," dokonce lehce provokuje s vysvětlením, že tím samozřejmě míní svoji dlouholetou manažerskou kariéru ve firmách, jež se zabývají převážně podzemním stavitelstvím.

V exkluzivním rozhovoru s týdeníkem Ekonom manažer, který se chlubí i bohatými zkušenostmi ze zahraničních staveb, nabízí například i svůj recept na vyřešení finanční krize hrozící rozložit celou Evropskou unii.

Výraz tunelář byl za uplynulých dvacet let dost zprofanován. Nedotýká se vás to nějak osobně?

Ne. Já vždycky říkám, že jsem na to hrdý. Jsem ten tunelář, po němž zůstávají hodnoty, tunelář s licencí. Když byl premiérem Miloš Zeman, tak jsem s jeho delegací navštívil Španělsko. My tam měli zakázky za miliardu korun ročně, takže jsme se měli čím chlubit. Tehdy tam byla taková neformální debata u oběda, při níž se měl každý nějak představit. Já jsem si stoupl a říkám, že tady jsem hlavně proto, že pan premiér má rád tuneláře, bez nich nikam nejede. Vypukl huronský smích. Všichni už ten výraz znali.

Je vidět, že umíte zaujmout.

To k byznysu patří. Ale jestli chcete dělat velké zakázky, tak to musí být i na úrovni. Když přijedete někam na kole, v plášti, s tesařskou tužkou za uchem, neumíte promluvit a jíst příborem, nečekejte, že nějaký kontrakt získáte.

Před revolucí jste pracoval v koncernu Československý uranový průmysl. Proč jste pak usiloval o vyčlenění jeho "tunelářské" divize a udělal jste z ní Subterru?

Uran by nás stáhl do propasti, pokud bychom tam zůstali. Byl v útlumu, kdežto my jsme měli velké možnosti dalšího rozvoje. Nový název jsme okoukali právě ve Španělsku, kde je hned každému jasné, že se taková firma věnuje tunelařině. Mně se totiž tehdy podařilo společně se Strojexportem vyhrát ve Španělsku konkurz na výstavbu dolů, a pak se na tamním trhu dlouhodobě uchytit.

Když jste v roce 2008 přešel ze Subterry do Navatypu, opět jste převzali název ze španělštiny. Tentokrát Prominecon.

Výraz Prominecon je takovou španělskou zkratkou pro stavby podzemní i nadzemní. V Navatypu jsme nejdříve pohltili španělský Prominecon, ve kterém právě pracovalo hodně Čechů a Slováků, a potom tento název převzala celá naše skupina. Já mám ke Španělsku velmi blízký vztah, jezdím tam už patnáct let.