Tvůrce jedné z nejznámějších počítačových her, společnost Mojang, má podle nejmenovaných zdrojů listu Wall Street Journal koupit softwarový gigant Microsoft. A nebude to jen ledajaký nákup. Za švédskou společnost, kterou založil Markus Persson, chce Microsoft zaplatit dvě miliardy dolarů.

Podle agentury Bloomberg by firma měla Mojangu platit v hotovosti možná ještě tento týden, pravděpodobněji ale až ten další. Mluvčí obou společností nechtěli akvizici potvrdit. 

Stavět svět z kostek mohou hráči na počítači, v telefonu, na Xboxu, což je herní konzole Microsoftu, nebo na konkurenčním PlayStationu od společnosti Sony. Mojang si za hru účtuje pevné ceny a třeba na herních konzolích v minulém roce vydělal skoro třetinu veškerých svých příjmů. Jeho čistý zisk byl 115 milionů dolarů. 

Oblíbená hra Minecraft umožňuje hráči postavit z kostek téměř cokoliv. Nemusí to být jen různá obydlí nebo města, ale také nástroje. V noci se totiž musí bránit před útokem zombie nebo obřími pavouky. Hra si od roku 2010 získala miliony fanoušků po celém světě, pixelový svět s grafikou jako v devadesátých letech láká jak děti, tak i hardcore hráče. Od svého založení si společnost Mojang, která populární hru vyvinula, zachovává jednoduchou strukturu i stálou tvář. 

Prodej Perssonovy společnosti je tak podle WSJ překvapením. List například zmiňuje, že Persson v minulosti Microsoft a jiné velké korporace kritizoval na svém blogu i na Twitteru. Když firma vydala operační systém Windows 8, Persson tweetl: "Nesnažte se zkazit počítače." Na druhou stranu má podle Bloombergu Persson s ředitelem Xboxu Philem Spencerem velmi blízký vztah a několikrát spolu byli na večeři. 

Právě od spojení Mojang s novým Xboxem se vztahy mezi společnostmi zřejmě zlepšily. A softwarová firma si slibuje, že Minecraft zlepší prodej této konzole. Hra je totiž kultem, její sláva je založena také na grafice, která je odlišná od nejmodernějších her. Od roku 2009 se jí prodalo 50 milionů kopií.

Peníze společnost vydělává také na merchandisingu. Na svém webu prodává například oblečení nebo hračky se symboly hry. Licenční smlouvy má s Legem pro výrobu hraček nebo s Warner Bros. Picture pro celovečerní film a vyrábí také školní edici, pomocí které se děti učí jazyky nebo architekturu. Podle odborníků totiž hra rozvíjí dětskou fantazii. 

Nečekaná je tato akvizice i pro Microsoft. Jeho nový generální ředitel Satya Nadella se nechal slyšet, že zisk z prodeje Xboxu není hlavním zdrojem příjmů společnosti. Také kritici poukazují na to, že prodej herních konzolí nepřináší ani dvě třetiny toho, co prodej softwaru. Nadella ale také řekl, že videohry jsou možností, jak expandovat do počítačů a především chytrých telefonů, když pro mobily jsou herní aplikace hned druhým největším generátorem peněz. 

Na Xboxu Microsoft vydělal v první polovině letošního roku 6,7 miliardy dolarů, což bylo asi jen 8 procent celkového příjmu. Minecraft by mu tak mohl přivést další generaci zákazníků, kteří by hru hráli především na telefonech. Co se totiž týče aplikací na smartphonech, Windows Phone podle WSJ válcuje konkurence. Skype je podle listu až padesátá nejstahovanější aplikace na iPhonu i Androidu. Zatímco Minecraft je na pátém místě. 

Persson programoval už v sedmi letech

Mojang má jen 40 zaměstnanců, kteří pracují ve Stockholmu. Perssona prý od dětství fascinovalo lego. Programovat začal na počítači svého otce, když mu bylo sedm let, a svou první hru vyvinul v osmi letech.

Na Minecraftu začal pracovat v roce 2009. Hra se nejdříve prodávala pomalu, ale v roce 2010 se dostala do širšího povědomí hráčů a recenzentů her po celém světě. Ještě v témže roce vydělávala tolik, že si Persson mohl dovolit skončit s prací. V tomto roce založil spolu s dalšími dvěma společníky společnost. Od té doby se majitelé nezměnili.