Původem plzeňská firma Socialbakers, která se zabývá analýzou internetových sociálních sítí, si připsala další akviziční zářez. Společnost, kterou vede kvartet ani ne třicetiletých zakladatelů, oznámila koupi americké firmy EdgeRank Checker, která působí ve stejném odvětví.

Přesnou cenu akvizice nechtějí strany zveřejnit, generální ředitel Socialbakers Jan Řežáb pouze přiznal, že šlo o jednotky milionů dolarů. EdgeRankChecker generuje roční obrat asi milion dolarů a stojí za ním pouhá pětice pracovníků.

K financování nákupu použijí Socialbakers peníze, které získali letos v únoru. Nadnárodní skupině investorů tehdy prodali 13–17% podíl v takzvaném třetím kole financování. Dostali za něj na české poměry rekordních 26 milionů dolarů (přibližně 518 milionů korun).

"Právě se soustředíme na dvě hlavní mise: Ukotvit se více ve Spojených státech a zároveň nabídnout našim klientům nový a hlubší vhled do problematiky sociálních sítí. A k obojímu nám naše nová akvizice pomůže," zdůvodnil pro IHNED.cz nákup chicagské společnosti sedmadvacetiletý ředitel českého start-upu Řežáb.

Ono ukotvení na americkém trhu lze poměrně jednoduše vyčíslit. Spolu s firmou kupují Socialbakers i 700 jejích klientů. Mezi nimi je například Pepsi nebo některé americké banky. "Překryv klientely je pouze v řádu desítek, takže očekávám, že tímto do svého portfolia získáme okolo 650 nových klientů," popsal Řežáb.

Následné synergie budou vypadat tak, že jednak Socialbakers začlení do svého balíčku služeb i nástroje vyvinuté EdgeRank Checkerem. Zároveň se budou Socialbakers snažit přesvědčit některé stávající klienty EdgeRank Checkeru, aby si předplatili i jejich komplexní balíček. "Myslím si, že by se nám to mohlo povést tak u dvou stovek z nich," předesílá Řežáb.

Americká firma se stejně jako její nový český majitel zabývá analýzou sociálních sítí využitelnou zejména pro potřeby firem, které s Facebookem a dalšími sítěmi pracují jako s čím dál důležitějším marketingovým nástrojem.
Rozdíl mezi firmami je hlavně v hloubce a šířce záběru. Američané se soustředí více na samotný Facebook a algoritmus, podle nějž jsou pojmenováni – EdgeRank. Ten má rozhodující vliv na to, jaká sdělení konkrétní uživatel Facebooku uvidí. V marketingu tedy ovlivňuje dosah jednotlivých kampaní.

"Mají to zvládnuté asi tak pětkrát hlouběji než my. Na to, že to dělali bez investorů, je to skvělý výsledek," vyzdvihuje Řežáb přidanou hodnotu, kterou jim akvizice několikačlenného týmu přinese. Dodal také, že již nyní původní pětičlenný tým EdgeRank Checkeru zdvojnásobil.

Celosvětově mají nyní Socialbakers, kteří vznikli v Plzni před necelými šesti roky, přes 300 zaměstnanců. Většinu těch českých stěhují v nejbližších měsících do nových prostor v kancelářské části nového Fóra Karlín. Spolu s nimi se přestěhuje i objekt jejich předešlé akvizice – analytický tým Social Insider vedený Josefem Šlerkou. Bývalá součást společnosti Ataxo se po dubnové transakci stala základem výzkumné divize Socialbakers.

Pro letošek podle Řežába předpokládají Socialbakers příjmy v hladině 35 až 40 milionů dolarů (přes 700 milionů korun), tedy asi na dvojnásobku těch loňských. I přesto zatím firma nikdy neuzavřela rok v plusu, podle jejích šéfů je to tím, že veškeré výdělky hned spolu s investicemi vkládá zpět do růstu a expanze na další trhy. Prostředky, za které v únoru Socialbakers prodali investorům svůj podíl celou společnost ohodnotily na 150 až 200 milionů dolarů (3 až 4 miliardy korun).