Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočily dva americké technologické giganty, Apple a Google.
Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to IBM a Microsoft.
Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD (1,9 bilionu Kč). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.
Facebook a Google se letos zařadily mezi největší skokany. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.
Nejcennější luxusní značky: Skokanem roku je Prada. Dařilo se i Gucci - čtěte ZDE
10 firem, které Amerika jednoduše nenávidí. Jsou mezi nimi i Facebook a Nokia - čtěte ZDE
Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.
V žebříčku je nejvíce automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět míst obsadila elektronika. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.
Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla Nokia.
Nejhodnotnější značky světa
pořadí | značka | hodnota v mld. dolarů |
1. | Apple | 98,3 |
2. | 93,3 | |
3. | Coca-Cola | 79,2 |
4. | IBM | 78,8 |
5. | Microsoft | 59,5 |
6. | General Electric | 46,9 |
7. | McDonald´s | 41,9 |
8. | Samsung | 39,6 |
9. | Intel | 37,2 |
10. | Toyota | 35,3 |
Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují ty ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, jež jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.
Coca-Cola už nechce být "obézní". Nabídne méně cukru a kalorie budou víc na očích - čtěte ZDE
Za první tři dny jsme prodali devět milionů nových iPhonů, hlásí Apple - čtěte ZDE
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.