Coca-Cola přišla po třinácti letech o pozici nejcennější značky světa. Tento nápojový gigant letos v žebříčku sestavovaném konzultační společností Interbrand přeskočily dva americké technologické giganty, Apple a Google.

Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické firmy, a to IBM a Microsoft.

Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy USD (1,9 bilionu Kč). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.

Facebook a Google se letos zařadily mezi největší skokany.  Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung, který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.

Z nových značek se nejvýše letos ocitla mediální značka Discovery, která je na 70. pozici. Mezi nováčky v žebříčku jsou dále značky Duracell a Chevrolet.

V žebříčku je nejvíce automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět míst obsadila elektronika. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.

Pokles hodnoty v nejnovějším žebříčku zaznamenalo 14 značek. Nejhůře dopadla Nokia.

 


 

Nejhodnotnější značky světa

pořadí značka hodnota v mld. dolarů
1. Apple 98,3
2. Google 93,3
3. Coca-Cola 79,2
4. IBM 78,8
5. Microsoft 59,5
6. General Electric 46,9
7. McDonald´s 41,9
8. Samsung 39,6
9. Intel 37,2
10. Toyota 35,3

 


 

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují ty ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, jež jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrandem. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.