Americký personalista Jeff Davis si na počátku roku do svého vozu pořídil satelitní rádio. A od té doby prý poslouchá jen záplavu pracovních nabídek pro řidiče kamionů. Davis počítá, že za uplynulé měsíce už slyšel inzeráty od více než 80 různých společností.

"Nabídku pro doktory nebo zdravotní sestry jsem snad ještě neslyšel, všechno je pro řidiče," tvrdí Davis, šéf personálního oddělení společnosti Jet Express z amerického státu Ohio, která provozuje nákladní přepravu.

Desetitisíce volných míst

Ačkoliv míra nezaměstnanosti ve Spojených státech se drží kolem hodnot, kterých dosahovala v době globální ekonomické recese (zhruba 9 procent), nákladní přeprava se potýká s nedostatkem pracovních sil.

Americká asociace nákladních dopravců odhaduje, že úroveň fluktuace řidičů kamionů dosáhla během prvních tří měsíců letošního roku zhruba 75 procent. V loňském roce to přitom ve stejném období to bylo "pouhých" 39 procent.

"Skoro denně si nám nějaký podnik stěžuje, že nemá dostatek řidičů, a není tak schopen uspokojit poptávku," popisuje situaci Bob Costello, hlavní ekonom zmíněné asociace.

Costello odhaduje, že počet chybějících řidičů přesáhne během několika let 100 tisíc. Pro srovnání: před ekonomickou krizí chybělo nákladním přepravcům zhruba 25 až 30 tisíc řidičů kamionů.

Rostoucí poptávka po šoférech souvisí částečně s hospodářským oživením. Objem silniční přepravy podle asociace vzrostl jen během prvních pěti měsíců letošního roku o 2,7 procenta. K dalšímu zvýšení došlo i během června.

Zpět za volant nechtějí

Jenže nabídka pracovních sil je malá a zdá se, že bude dlouhodobým problémem. Řidiči nákladních vozů totiž patří k části populace, která má blízko k odchodu do důchodu. Podstatná část z nich, včetně majitelů vlastních vozů a provozovatelů, kteří přišli o práci během krize, se navíc ještě nevrátila na silnici.

Zřejmě totiž vyžijí z dávek v nezaměstnanosti, které Kongres v loňském roce upravil a mnohým navýšil. "Bývalí řidiči pravděpodobně mají jen o trochu méně peněz než dříve, a navíc jsou každou noc doma," soudí Costello.

Dalším důvodem, který podle dopravců odrazuje lidi od práce řidiče kamionu, jsou stále striktnější dopravní předpisy. K jejich změně došlo loni v prosinci.

V rámci nových pravidel řidiči sbírají body a pokuty v závislosti na závažnosti přestupku. Přepravcům se nelíbí například to, že podle nových pravidel je jedním z hlavních prohřešků neosvětlená poznávací značka na vozidle.

"Od stále více řidičů slýcháme, že to už nepůjdou dělat. Říkají, že se svojí kariérou chtějí posunout jinam," uvedl šéf Asociace silničních dopravců v Pensylvánii, Jim Runk. Personalista Jeff Davis dodává, že nahradit zkušené šoféry je náročné. "Už jsme vyčerpáni přemlouváním lidí z generace, která vyrostla na farmě, aby šli znovu řídit kamion. Teď musíme přesvědčit generaci X a Y, že tato práce je skvělá," říká Davis.

Mladé lákají jiná povolání

Podle dalších lidí z odvětví je patrné, že absolventi a mladí lidé dávají přednost jiným povoláním, které mohou vykonávat hned po skončení školy.

Pro řízení kamionu je třeba dovršit 21 let. Pojišťovny navíc často trvají na to, že nový zaměstnanec musí mít minimálně čtyřletou zkušenost s řízením, než mu poskytnout pojištění v nové práci.

"Kdy jste naposledy slyšeli, že by rodiče na pikniku nabádali své děti, aby šly řídit kamion? Všichni mluví o doktorech a právnících," říká ředitel společnosti Kennesaw Transportation ze státu Georgia.

Jeho firma zaměstnává 280 řidičů. Stejně jako další společnosti se snaží neustále zlepšovat pracovní podmínky řidičů, aby nalákala více zájemců o tuto práci. Vedle slušného platového ohodnocení, které závisí na počtu ujetých kilometrů, přepravci také slibují méně nočních jízd než dříve.

Firma Arkansas Best dokonce začala platit svým řidičům ubytování v hotelu, aby nemuseli trávit noci ve vozech.

I přesto se lidé z odvětví bojí, že se jim vzhledem k růstu ekonomiky nepodaří najít dostatek pracovních sil.

"Lidí bude méně a práce bude přepravcům přibývat," tvrdí Bob Costello. "Nevidím moc šancí na zlepšení této situace," dodává.

 

 

další články FT otištěné v HN čtěte na http://ihned.cz/financial-times

 


NEJSOU LIDI
Nabídek práce pro řidiče nákladních aut přibývá, zlepšují se i podmínky, které jim zaměstnavatelé vytvářejí. Mnozí starší řidiči se však po propuštění v době krize už vrátit na silnici nechtějí a pro mladé to není právě atraktivní profese.
FOTO: BLOOMBERG