Bohatí Američané během nedávné recese začali více chodit do levných jídelen rychlého občerstvení a neopustili je, ani když hospodářství začalo pomalu růst. S odvoláním na výzkum společnosti American Express to uvedl deník The Wall Street Journal. Podle něj to ukazuje, že si bohatí nadále hlídají výdaje.

Mezi bohaté zákazníky American Express řadí lidi, kteří měsíčně pomocí kreditní karty vydají 7000 dolarů (asi 140.000 korun) a více. Jen ve druhém čtvrtletí letošního roku utráceli v takzvaných fast foodech o 24 procent více než ve stejném období před rokem. Všichni obyvatelé Spojených států své výdaje za rychlé občerstvení zvýšili jenom o osm procent.

Podle Eda Jaye ze společnosti American Express nicméně bohatí nešetří na všem. "Hodně zákazníků, kteří jsou na tom dobře, se stále snaží být střídmí, kde to jde, a utrácejí za rychlé občerstvení a ve slevových obchodech. Zároveň ale pozorujeme návrat k utrácení za leteckou dopravu a luxusní věci," dodal.

V druhém čtvrtletí tak bohatí Američané za letenky do první třídy zaplatili meziročně o 114 procent více. Rostly také jejich výdaje za výletní plavby, půjčování aut a luxusní hotely. Bohatí utráceli více i za jídlo v lepších restauracích, a to o 12 procent proti 24 procentům ve fast foodech.

Mezi těmi, kdo kreditní kartou měsíčně utratí několik tisíc dolarů, je informatik Keith Gutsell pracující pro chicagskou banku Northern Trust Bank. I on se stravuje v rychlém občerstvení. Prý díky tomu má pocit, že je střídmý. "Podvědomě si myslím, že šetřím, když utrácím méně peněz za jídlo. Můj účet za kreditní kartu se ale nemění, takže musím utrácet někde jinde," řekl.

Restauracím rychlého občerstvení se ve Spojených státech během recese obecně dařilo lépe než jiným. Přesto většina řetězců zažívá hubené časy. Za rok, který skončil 31. července, jim ubyla dvě procenta zákazníků. U restaurací střední cenové kategorie to byla tři procenta a u dražších restaurací osm procent.