Zpoplatnění všech německých silnic, jak to navrhuje tamní ministr dopravy Alexander Dobrindt, by způsobilo firmám u hranic s Českou republikou škody v řádu desítek milionů eur a ohrozilo by existenci řady podniků. Upozorňuje na to studie, kterou tento týden zveřejnila Bavorská průmyslová a obchodní komora (IHK). Plány na zavedení mýtného dlouhodobě kritizují i starostové německých obcí v pohraničí.

Firmy v Horní Falci, která sousedí s Plzeňským krajem, musejí v případě zavedení mýtného počítat s výrazným úbytkem zákazníků ze západních Čech. Podle IHK by se útrata Čechů v této části Bavorska ročně snížila o 51,8 milionu eur (1,4 miliardy korun).

IHK předpokládá, že by Češi do Německa jezdili pouze v nejnutnějších případech a běžných přeshraničních nákupů by se vzdali. Odradila by je od toho cena silniční známky, která by se ročně měla pohybovat kolem 90 eur (2 500 korun), třítýdenní by měla stát deset eur (280 korun).

Podle IHK by byl výpadek příjmů od českých zákazníků pro německé firmy v pohraničí zásadní problém. Ve městě Marktredwitz, ležícím nedaleko Chebu, tvoří útrata Čechů zhruba 15 procent obratu tamních podniků. V Chamu pak čeští zákazníci vytvářejí osm až deset procent celkových tržeb místních firem.

Proti plánu na zpoplatnění silnic se od jeho zveřejnění bouří také starostové německých pohraničních obcí. Kromě hospodářských dopadů se obávají toho, že mýtné na všech silnicích naruší mezilidské kontakty. "Mýtné může ztížit pravidelná setkávání hasičských, sportovních a kulturních spolků z obou stran hranice," řekla deníku Mittelbayerische Zeitung starostka města Waidhaus Margit Kirzingerová.

Německá vláda se v programovém prohlášení dohodla na zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta. Ministr Dobrindt v červenci představil návrh, který počítá se zpoplatněním všech německých silnic od roku 2016. Majitelům aut registrovaných v Německu by se však o cenu silniční známky snížila daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by pro ně zpoplatnění silnic na rozdíl od zahraničních řidičů neznamenalo zvýšené náklady.

Podle některých právních odborníků ale Dobrindtův plán odporuje pravidlům Evropské unie, protože je diskriminační pro zahraniční řidiče. Naposledy na to na počátku srpna upozornil posudek právníků pro dolní komoru německého parlamentu. Ministerstvo dopravy nicméně tvrdí, že posudek vykazuje chyby a že jsou jeho závěry nesprávné.