Škodovácká lokomotiva, kterou ve čtvrtek ve Vídni při homologačních testech zabavili na žádost konkurenčního Bombardieru rakouští exekutoři, není ani po opakovaných urgencích výrobce, plzeňské Škody Transportation, zapečetěna.

Na základě předběžného opatření byla odtažena na nádraží soukromého dopravce; shodou okolností má ve stejném areálu servisní místo i Bombardier, řekl v neděli mediální zástupce plzeňského podniku Roman Binder.

Škodovka se obává, aby se know-how jejího nejnovějšího produktu nedostalo do rukou konkurence. Německo-kanadská skupina Bombardier v pátek uvedla, že "nemá žádnou možnost přístupu k lokomotivě".

Dodala, že se zabavením stroje snaží "zajistit vyrovnání v nedořešeném sporu se Škodou Transportation ohledně porušení smlouvy".

Pohledávka se podle zástupce skupiny Heinera Spannutha vztahuje ke smluvní dohodě o konstrukčních údajích z roku 2002, jež se týkala tendru Českých drah na dodávku multisystémových lokomotiv.

"Bombardier několik let usiloval o dosažení přátelského narovnání sporu se Škodou Transportation. Dosud však byly všechny snahy o smír neúspěšné," dodal Spannuth.

Škoda s ním nesouhlasí. Právníci Škody dostali od Bombardieru několik návrhů, které však byly naprosto nepřijatelné, rozhodně tedy nešlo o reálnou nabídku urovnání sporu, reagoval Binder.

Technici z Plzně, kteří na testech nové lokomotivy Škoda 109E v Rakousku pracovali, se v pátek vrátili zpět do Česka. "Podle nich byla celá akce dobře připravena. Rakouské orgány měly dle jejich slov nachystanou lokomotivu k odtažení, pronajatý prostor v hale na uzamčení před pracovníky Škody, sjednané pojištění na český stroj a z dokumentů předložených při zabavení vyplynulo, že po celou dobu pobytu v Rakousku byli i s lokomotivou sledováni," dodal.

V pozadí tendr pro německé dráhy

Rozhodnutí rakouského soudu se bude snažit Škoda nechat zrevidovat.

"V tuto chvíli nás nejvíce zaráží fakt, že přes opakované žádosti nebyla lokomotiva zapečetěna a ani od ní nemáme klíče. Není tak zabráněno přístupu k technice, do které čeští technici investovali 270 000 pracovních hodin a jejíž vývoj přišel na 380 milionů korun. Naše obavy vzrostly ve chvíli, kdy jsme dostali fotografie, podle nichž je v areálu soukromého dopravce servisní místo Bombardieru, viditelně označené cedulí," řekl šéf Škody Transportation Josef Bernard.

Událost se podle něho stala "jen týden poté", co v rámci příprav tendru na dodávku 300 lokomotiv pro německé dráhy skončil v plzeňském závodě Škody Transportation audit.

"Obří tendr vzbuzuje zájem mezi všemi výrobci lokomotiv. Stodevítka je horkým favoritem, protože díky vysoké rychlosti i výkonu může být univerzálním strojem pro nákladní i osobní dopravu. Praktiky gigantu Bombardier, hodné spíše Divokého západu, nás zaskočily, ale uděláme vše pro to, abychom přes tyto schválnosti dotáhli homologaci do úspěchu ve férovém tendru," dodal Bernard.

Bombardier má údajně obavy, že by Škoda nedostála případnému závazku ze soudního sporu zhruba o deset milionů korun. "Kvůli tomu je zabavena lokomotiva v mnohonásobně vyšší hodnotě, kterou sice ještě vlastní Škoda Transportation, nicméně jejím budoucím majitelem jsou ČD," uvedl Binder.