Americká firma Amazon má za sebou komplikované brněnské politické dobrodružství. Brněnští zastupitelé, kteří před měsícem napočtvrté schválili prodej pozemků developerovi, schválili v úterý i změnu územního plánu, a dovolili tak v průmyslové zóně stavbu logistického centra. Stavět by se tak podle zástupce developera mohlo začít již v letních měsících.

Tento bod, tedy změnu územního plánu v průmyslové zóně Černovické terasy, vyjmuli a přednostně projednali zastupitelé právě kvůli potenciální investici Amazonu. Jako vždy, když se hlasovalo o tomto tématu, i nyní bylo hlasování velmi těsné. Pro hlasovalo 29 z 55 zastupitelů. 

Amazon a potažmo developer CTP se tak nyní dostali do situace, ve které je jakýkoli investor. Skončila totiž debata politiků o tom, zda obří logistické centrum v průmyslové zóně, kde se počítalo spíše se sofistikovanějšími provozy, chtějí, nebo nechtějí. 

Nyní již o stavbě nerozhodují politici, ale úředníci. Konkrétně o vydání stavebního povolení Stavební úřad městské části Brno-Černovice a o vyhodnocení vlivu na životní prostředí (takzvaná EIA) Krajský úřad Jihomoravského kraje. Řízení EIA už započalo, když úřad 9. května zveřejnil záměr stavby. Nyní je řízení ve fázi, kdy po dobu dvaceti dnů (tedy do 29. května) čeká na oznámení a obdržení vyjádření.

"Je to pro nás určitě pozitivní zpráva. Skončilo politikaření a najíždíme teď do módu, na který jsme zvyklí. v Černovických terasách jsme postavili už 24 budov na 350 tisících metrů čtverečních. Žádná z nich nebyla načerno, vždy jsme vším prošli v pořádku, mělo by to tak být i nyní," okomentoval pro IHNED.cz úterní mezník v příběhu brněnského Amazonu regionální ředitel developera CTP Invest Tomáš Budař.

Stavět by se mohlo začít o prázdninách

Na základě zkušeností z předchozích staveb předpokládá, že pokud nenastanou větší komplikace, mohly by procesy EIA i stavební a územní řízení být hotovy do několika měsíců a během letních prázdnin by se začalo se stavbou. 

Další otázkou ale je, jak se staví k investici sám Amazon. Jeho šéf pro Evropu Tim Collins totiž už na začátku dubna veřejně prohlásil, že po předchozím trojím odmítnutí už s brněnskou lokalitou nepočítá. Později, v souvislosti s obratem v brněnském zastupitelstvu, ale své odmítnutí relativizoval.

Jednání mezi zástupci města a Amazonu od posledního zasedání zastupitelstva, které schválilo prodej pozemků developerovi, neproběhlo. Indicie ale napovídají, že Amazon vyčkává na brněnské rozhodnutí. Jde například o pokračující přípravy developera CTP a také o květnovou schůzku zástupců Amazonu s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) či následné usnesení vlády, které povolilo, podobně jako nyní změněný územní plán, stavbu logistického centra v průmyslové zóně.

"Premiér mne informoval, že Amazon si nyní vzal čas na rozmyšlenou, kdy posuzuje asi pět lokací ve střední Evropě včetně Brna," řekl v rozpravě na zasedání zastupitelstva primátor Brna Roman Onderka (ČSSD).

Ve stejném duchu se pro IHNED.cz vyjádřil i nový mluvčí Amazonu pro Českou republiku Karel Taschner. "Úterní rozhodnutí brněnských zastupitelů bereme na vědomí. Na základě předchozích rozhodnutí brněnského zastupitelstva o naší plánované investici jsme rozšířili hledání vhodných lokalit na celý region střední a východní Evropy. Dokud nebude tento proces plně dokončen, nemůžeme poskytnout více informací," řekl.

Pracovní místa versus zhoršená doprava

Úterní rozhodnutí zastupitelstva umožní v jihobrněnské průmyslové zóně Černovické terasy postavit logistické centrum o rozloze 95 tisíc metrů čtverečních (13 fotbalových hřišť). Pro Amazon by to znamenalo investici 2,7 miliardy korun a pro Brno v průměru 1500 až 2000 pracovních míst. Jen za pozemky a kompenzace by město Brno obdrželo 300 milionů korun.

Na druhou stranu kritici vyčítají, že kvalita pracovních míst ve skladu není velká. Zároveň se obyvatelé jihobrněnských městských částí Slatina a Tuřany obávají, že postavení skladu v sousedství zhorší již tak špatnou dopravní situaci. 

Kritické hlasy z řad občanských sdružení, ale i politiků byly na toto téma slyšet i během úterní rozpravy v zastupitelstvu. Někteří řečníci se například obávali, že rozhodnutím o změně územního plánu padne původní záměr, který předpokládal v Černovických terasách sofistikovanější technologické provozy, a nastěhuje se tak více skladů či závody chemického průmyslu.

I to bylo jedním z důvodů, proč v brněnském zastupitelstvu třikrát záměr neprošel. Pokaždé z jiných důvodů. Nejprve bylo v lednu hlasování odloženo, poté v únoru zdůvodňovali zastupitelé odmítnutí kvůli nedostatečným zárukám ohledně stavby potřebného dálničního sjezdu. Nato developer CTP přistoupil na kompromis a do dopravní stavby Ředitelství silnic a dálnic se sám finančně zainteresoval slibem o výkupu pozemků pod ním.

Na březnovém hlasování chyběly tři hlasy, aby záměr prošel. Tentokrát vadila odpůrcům nutná změna územního plánu. Samotný prodej pozemků poté v zastupitelstvu "prošel" až v dubnu.