Noví šéfové mediální skupiny CME, vlastníka největší české komerční televize, si velmi dávají záležet na tom, aby vystupovali zcela jednotně. Starost o to, zda jeden nezastiňuje druhého, projevovali Michael Del Nin a Christoph Mainusch dokonce i při focení. Společně zdůrazňují potřebu stabilizace firmy. Nova podle nich nebude žádný kanál zavírat, ale ani spouštět.

HN: Do CME jste oba přišli v době, kdy firma prožívala jedno z nejtěžších období své existence. Co jste pro zlepšení kondice CME udělali?

Michael Del Nin (MDN): Pokud jde o sledovanost, byla CME ve skvělé kondici. Byli jsme lídři na všech trzích, na nichž jsme působili. Nedokázali jsme ale zpeněžit sledovanost tak jako dříve. Naším hlavním úkolem určitě byla stabilizace obtížné finanční situace společnosti, která se potýkala s výrazným meziročním poklesem tržeb i ziskovosti. Nejdůležitější bylo získat zdroje nezbytné pro další vývoj společnosti. V loňském roce jsme vynakládali tolik hotovosti, že bylo nutné najít nové prostředky pro financování provozu firmy.

Christoph Mainusch (CHM): Kromě financování jsme museli řešit i prodej reklamy, který v TV Nova výrazně klesl. Věděli jsme, že musíme změnit obchodní politiku. Druhým důležitým krokem byla decentralizace společnosti. Televize je lokální byznys, proto musí být lokální management v jednotlivých zemích zodpovědný za své aktivity a samostatně o nich rozhodovat. Abychom společnost postavili na nohy, musíme se soustředit na náš hlavní byznys televizního vysílání.

V některých zemích, ve kterých působíme, máme mnoho aktivit, které nepovažujeme za klíčové a které se chystáme prodat. Abychom uvedli několik příkladů: kina v Rumunsku nebo distribuční byznys, který máme v Rumunsku a v České republice, nejsou do budoucna v naší strategii stěžejní. V neposlední řadě potřebujeme zefektivnit fungování firmy a být disciplinovanější, pokud jde o strukturu nákladů.

CHM: Jsme lídry trhu ve všech zemích, v nichž působíme. Neznám moc podobných případů, kdy lídr trhu prodělává peníze. Proto nám bylo jasné, že CME čelí strategickým, strukturálním a provozním problémům. Ty jsme identifikovali a řešíme je krok po kroku.

HN: Sami zmiňujete jako jednu z příčin špatného stavu CME obchodní politiku, kterou TV Nova loni zavedla. Jak přesvědčujete inzerenty k návratu?

CHM: Obchodní strategie TV Nova skutečně představovala jeden z největších problémů společnosti. Naše cenové cíle byly příliš ambiciózní a obchodní strategie nebyla dostatečně flexibilní. Inzerenti reagovali tím, že zčásti přešli ke konkurenci. Zavedli jsme proto novou obchodní politiku, díky které se nám podařilo v prvním čtvrtletí meziročně zvýšit příjmy z prodeje reklamy o 31 procent. A to v prostředí, kde podle našich interních odhadů celý televizní reklamní trh v Česku rostl kolem sedmi procent. Náš podíl na televizním reklamním trhu se zvýšil o 10 procentních bodů ze 47 na 57 procent.

HN: Čeho chcete na českém trhu letos dosáhnout?

CHM: Nemyslím, že už letos dosáhneme na úroveň roku 2012. To zabere tak dva roky. Nedokážu říct přesně, na jakou hodnotu se dostaneme, ale trend je jasný, rosteme.

MDN: Od začátku jsme říkali, že dostat se zpět na čísla z roku 2012 není záležitost jednoho roku. S dosavadním zlepšením jsme velmi spokojeni.

HN: Jak podle vás poroste celý reklamní televizní trh v Česku?

CHM: Můžeme zatím soudit jen na základě výsledků prvního kvartálu, kdy trh rostl o sedm procent. Těžko říct, zda se tempo růstu zrychlí, podle nás spíš zůstane na této úrovni. Myslím ale, že v příštím roce by se situace i díky makroekonomickému rozvoji měla zlepšit.

MDN: Když se podíváte na makroekonomické předpovědi, zjistíte, že jsou v tomto regionu nejoptimističtější za dlouhou dobu. Proto čekáme, že lepší prostředí napomůže i k posílení našich výsledků.

HN: Hlavním problémem CME byl nedostatek finančních zdrojů. Nakonec vám pomohl hlavní akcionář Time Warner. Jsou tedy finanční potíže vyřešeny?

MDN: Transakce, kterou jsme realizovali, byla sice složitá, ale nesmírně efektivní. Zjednodušeně řečeno jsme refinancovali největší a nejdražší dluh, který nás na úrocích ročně stál desítky milionů dolarů v hotovosti. Nahradili jsme jej novým dluhem, který nám poskytl Time Warner a ostatní akcionáři a který je sice dražší, ale uleví nám od nutnosti platit úroky v hotovosti. Když to okolnosti dovolí, můžeme ho refinancovat ještě před termínem splatnosti za lepších podmínek. Tato dohoda, jež do značné míry vyřešila problémy s hotovostními toky, by nám měla umožnit generovat v příštím roce pozitivní cash flow. Součástí této transakce bylo navýšení vlastního jmění Time Warner v CME.

HN: Znamená toto navýšení podílu, že CME není na prodej? V posledních dnech se objevily zprávy, že by CME mohla koupit skupina PPF. Jak je to reálné?

MDN: Na mediálním trhu je vždy spousta spekulací, asi víc než v jakémkoli jiném byznysu. My je nekomentujeme, ať už protože je jich strašně moc a byla by to jen ztráta času, nebo kvůli tomu, že řada z nich je prostě úplný nesmysl. S touto spekulací, kterou zmiňujete, se setkáváme už delší dobu, takže by bylo asi vhodné se k ní vyjádřit. Spekulace, kterou uvádíte, je naprosto nepravdivá. Můžu říci, že nevedeme žádné vyjednávání o prodeji společnosti. Máme v plánu tu zůstat delší dobu.

CHM: Naší strategií je soustředit se a vylepšit vysílací byznys, a až bude tento úkol splněn, tak firmu dále rozvíjet. Můžeme pak spouštět nové kanály, případně expandovat na nové trhy. Proč bychom prodávali TV Nova? To by do naší strategie vůbec nezapadalo.

MDN: TV Nova je srdcem firmy, byla dlouhodobě její nejziskovější částí a my doufáme, že opět bude. Neumím si CME bez TV Nova představit.

Jaké plány mají šéfové CME a Novy v Česku? Velký rozhovor najdete v úterních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách