Největší čeští internetoví hráči si budou v Bruselu stěžovat na praktiky Googlu. Chystají se připojit k podání Evropské komisi, které proti globální internetové jedničce připravuje skupina Allegro. Ta přes přes mateřský koncern Naspers stojí za tuzemským aukčním portálem Aukro, srovnávačem cen Heureka i e-shopem Mall.cz. Stížnosti proti konkurentovi chce využít i Seznam.cz.

Podání je součástí antimonopolního vyšetřování, které proti Googlu vede již delší dobu Evropská komise. Podle ní internetová jednička zneužívá dominance ve vyhledávání a v jeho výsledcích propaguje vlastní služby. Například výsledky vlastního vyhledávače zboží, hledání v mapách nebo videí na YouTube zobrazuje na lepších místech a zvýrazněné, čímž má znevýhodňovat konkurenci.

„Spouštějí služby, které jsou ze začátku horší než konkurenční a získávají jim pozici na trhu díky pozici ve vyhledávání,“ obviňuje Google Chris Sherwood, šéf vztahů s veřejností evropské skupiny Allegro, který podání Komisi připravuje.

Česká pobočka Googlu na opakované dotazy HN včera neodpověděla s tím, že „v současné chvíli není nic, co bychom mohli komentovat“. Firma pouze odkázala na návrhy změn, které v únoru poslala Komisi k urovnání sporu. Ty však podle Sherwooda nic neřeší. „Chceme, aby se i na zvýrazněných pozicích s obrázky řadily odkazy jako v normálním vyhledávání a nemuseli jsme za ně platit,“ říká.

Google postupně spouští Nákupy i v Česku. Minulý týden začal zatím vybraným uživatelům zobrazovat odkazy této služby i s obrázky nad standardními výsledky vyhledávání. Podle Sherwooda je přitom 90 procent veškerých přístupů na cenové srovnavače – jako je jejich Heuréka – právě z vyhledávačů. V sousedním Polsku Google spustil vlastní srovnávač loni na podzim. Od té doby se na Google Nákupy přesunula přibližně čtvrtina všech uživatelů srovnávačů cen.

K podání se chystají připojit i další čeští hráči prostřednictvím svých sdružení. „Ano, podporujeme to a koordinujeme kroky,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci sdružující české e-shopy. O připojení jedná i Sdružení pro internetovou reklamu.

Spor proti Googlu však může být zásadní především pro jeho hlavního tuzemského konkurenta Seznam.cz. „Jsme v kontaktu přímo s Evropskou komisí a dalšími orgány EU,“ říká jeho výkonný ředitel Michal Feix.

Více čtěte na straně 2 a 3 úterních Hospodářských novin.

Čtěte více v Hospodářských novinách