Obchodní řetězce by podle kandidáta na ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) mohly mít v Česku povinnost nabízet určitý podíl potravin od tuzemských dodavatelů. Množství českých potravin na pultech obchodů nyní žádný zákon nereguluje, velké obchodní řetězce ale po loňské novele zákona o potravinách budou muset u vstupu do prodejen zveřejňovat údaj o pěti hlavních zemích, ze kterých pochází zboží v jejich nabídce.

Jurečka v pátek při otevření poslanecké kanceláře v Olomouci řekl, že inspirovat se chce na Slovensku, kde vláda hodlá podobným způsobem zvýšit podíl slovenských potravin v obchodech. Tento krok by (v závislosti na výši stanovené kvóty) mohl pomoci tuzemským producentům potravin. Tím největším je skupina Agrofert, vlastněná Jurečkovým budoucím kolegou z vlády a lídrem hnutí ANO Andrejem Babišem.

Záměr podle Jurečky počítá s tím, že stanovené procento potravin v nabídce obchodů musí pocházet od domácích výrobců. "Jednu z prvních cest proto plánuji udělat na Slovensko, kde se chci potkat s ministrem zemědělství," podotkl Jurečka. Velcí obchodníci na Slovensku mají už od loňského dubna povinnost zveřejňovat zastoupení domácích potravinářských produktů na tržbách.

Jurečka upozornil, že případná změna zákona, která obchodníkům nařídí podíl českých potravin, musí být nejprve důkladně připravena, aby nebyla v rozporu s pravidly Evropské unie. "Může to totiž fungovat dva roky a poté si na to Evropské komise došlápne, zruší to a stát bude platit sankce," podotkl Jurečka s tím, že do takové situace by se nechtěl dostat.

Podle Jurečky se do Česka dováží potraviny za 40 miliard korun a značná část se jich prodá právě v obchodních řetězcích. "Pokud to nebude v rozporu s evropským právem, tak je ambice to (povinný podíl českých potravin) tady aplikovat," dodal.

Obchodníci tvrdí, že je složité podíl českého zboží v sortimentu potravin stanovit, navíc zatím chybí jasná definice českého výrobku. Například řetězec COOP má v nabídce asi 80 procent tuzemských produktů, pokud se za ně považuje zboží vyrobené na českém území. Albert uvádí, že stoprocentně českými dodavateli pokrývá segment čerstvého pečiva, chlazeného kuřecího masa, mléka a mléčných výrobků.