Za červencový exces, během nějž se běžný uživatel webové aplikace KB Penzijní společnosti omylem dostal k osobním údajům mnoha tisíc evidovaných potenciálních zájemců o penzijní spoření, padla pokuta. Penzijní společnost musí zaplatit celkem 1,8 milionu korun.

"Uložili jsme pokutu za to, že společnost zpřístupnila osobní údaje nejméně 45 645 zájemců o penzijní spoření," zdůvodnila udělení pokuty za Úřad pro ochranu osobních údajů jeho mluvčí Hana Štěpánková.

Dodala zároveň, že rozhodnutí je již pravomocné, když ve lhůtě do 13. prosince nedošel na úřad rozklad proti rozhodnutí. Prozatím nejvyšší pokutou, která za porušení §13 zákona o ochraně osobních údajů padla, činila dle Štěpánkové 3,5 milionu korun.

Udělená pokuta představuje pro KB Penzijní společnost 0,3 % ročního zisku. Loni totiž tato společnost, vzniklá transformací někdejšího Penzijního fondu Komerční banky, vydělala po zdanění 575 milionů korun.

"KB Penzijní společnost se rozhodla nepodat odvolání proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu osobních údajů a uhradí zároveň stanovenou pokutu ve výši 1,8 milionu korun," vyjádřila se k přijetí pokuty mluvčí Komerční banky (i KB Penzijní společnosti) Monika Klucová. 

Rozhodnutí se vztahuje k chybě, která vyšla najevo 23. července. To se totiž klient společnosti Jiří Dlabaja omylem v důsledku "překliknutí" dostal do k neveřejným souborům, které obsahovaly i osobní údaje o kontaktovaných potenciálních klientech služby.

Zástupci banky nejdříve nechtěli potvrdit, že k úniku dat došlo. "Měl jsme k dispozici jména, rodná čísla, bydliště i částky, kolik si kdo spoří," kontroval Dlabaja, který tehdy na chybu upozornil na svém facebookovém profilu    a zároveň video s důkazem chyby vyvěsil na YouTube.

Později téhož dne a následně s odstupem již zástupci Komerční banky pochybení přiznali. "Chyba byla neprodleně po jejím zjištění odstraněna," komentoval událost předseda představenstva penzijního fondu KB Pavel Jirák. 

Únik osobních dat se podle Komerční banky týkal jen velmi omezeného počtu zájemců o produkty KB Penzijní společnosti. "Tyto zájemce jsme kontaktovali a samozřejmě jsme se jim omluvili," tvrdila KB ve svém prohlášení. 

Sám Dlabaja reagoval na celou záležitost tím, že si svůj účet u Komerční banky zrušil.