reklama
reklama
4. 5. 2013 | poslední aktualizace: 16. 8. 2013  09:18

Světlomety z Česka slaví úspěch. Má je jedenáct z 20 nejprodávanějších aut Evropy

Čtyři výrobci, kteří mají v Česku své závody, ročně vyprodukují desítky milionů světel pro miliony nových aut, další se vyrábí jako náhradní díly Z Česka se ročně vyvezou světlomety za 27 miliard korun.
Roman Šitner
Roman Šitner
redaktor
Čtěte více o: automobilový průmysl | export
Chevrolet Corvette - ilustrační foto
Chevrolet Corvette - ilustrační foto

Americký supersport Chevrolet Corvette má světla z Nového Jičína. A také v dalších amerických vozech se na světlech dá nalézt nápis Made in Czech Republic.

Světla z Česka se ale vyvážejí i do automobilek v Brazílii, Jižní Africe, Rusku, Turecku, Thajsku nebo na Tchajwanu. Čtyři výrobci, kteří mají v Česku své závody, ročně vyprodukují desítky milionů světel pro miliony nových aut, další se vyrábí jako náhradní díly.

Podle odhadu společnosti McKinsey se globální obrat výrobců světlometů pohybuje v přepočtu kolem 350 miliard korun. Výroba v Česku nepřetržitě roste sedm let a nyní se vyváží světlomety za 27 miliard korun ročně, což by společně s produkcí pro tuzemské výrobce mohlo Česku přiřknout zhruba desetinový podíl na globální výrobě.

reklama

Evropě kralujeme

Světla v Česku

600 INŽENÝRŮ

pracuje v Česku na výzkumu a vývoji jen pro firmy Varroc a Hella. Obě firmy hledají desítky dalších. Česko tak patří mezi země, kde se udávají trendy.

+112 %

O tolik vzrostl od vstupu do Evropské unie export světlometů z Česka. Používají je prakticky všechny významné globální automobilky. A auta se světlomety, které jsou v Česku vyráběné nebo alespoň částečně vyvinuté, se prodávají prakticky na všech světových trzích.

Jejich tržní podíl v Evropě je ale výrazně vyšší. Význam Česka na osvětlení aut na kontinentu ilustruje i fakt, že přední nebo zadní světlomety z Česka má jedenáct z dvaceti nejprodávanějších modelů na evropském trhu.

K tomu je třeba připočíst perličky v podobě Bugatti Veyron, vozů Aston Martin, prakticky všech současných Jaguarů nebo Land Roverů. Českým dodavatelům důvěřuje i německá trojice Audi, BMW a Mercedes.

Právě luxusnější automobily jsou tím, co tržby oboru drží vysoko navzdory pokračujícímu propadu výroby aut v Evropě. Hodnota vyvážených světlometů v prvních dvou měsících letošního roku meziročně klesla pouze o 0,7 procenta a jedním z hlavních důvodů je právě to, že do luxusnějších vozidel se dodávají náročnější, a tedy dražší světla a navíc zájem o ně - na rozdíl od levnějších vozů - neklesá.

K uspokojení náročných automobilek ale musí výrobci držet krok s trendy - tedy dokázat vyrábět stále rozšířenější LED světlomety a používat i technologie, kdy světlomet svítí podle toho, jak je potřeba. Podle čidel si tak třeba sám vyhodnocuje, kdy vypnout dálková světla, aby nedošlo k oslnění ostatních řidičů, nebo jak změnit světelný kužel podle toho, zda vůz jede po městě, krajinou či po dálnici.

Na tom všem se pracuje i v Česku. Jsou to výrobci světel, kteří takové systémy musí vymyslet, vyvinout a automobilkám nabídnout, bez technologií proti konkurenci nemají šanci.

Šance pro výzkum

Společnost Varroc Lighting Systems v Česku zaměstnává 300 lidí ve vývoji, a ti tak dávají dohromady 70-80 procent výzkumu této indické skupiny. Ta je aktuálně šestým největším výrobcem světlometů na světě.

"Během několika let se chceme stát světovou trojkou," říká odvážně šéf českého závodu Ravi Purimetla. Sází přitom na nové výrobní závody v Indii a Číně. Z Česka ale firma "udává trendy" a řídí i technologická centra v Asii. V Česku se tak bude rozhodovat, zda tento výrobce dokáže poměrem ceny a použitých technologií překonat své hlavní konkurenty. Právě Varroc dodává světlomety pro Jaguary nebo vozy Bentley. A to ji nutí k dalším inovacím.

Do konce roku plánuje Varroc v Česku přijmout 50-80 dalších vývojářů, kteří by s plánovanou expanzí měli pomoci. Otázkou však podle nich spíše je, zda je v Česku dokáže firma najít. Odborníků je nedostatek.

Výzkum a vývoj rozšiřuje i český závod německé firmy Hella. "Máme více než 300 vývojářů, nikoli techniků. A dnes jsme druhou nejvýznamnější vývojovou lokalitou skupiny a stále rosteme," popisuje šéf českého závodu Marek Ryšavý.

Stejně jako Varroc ale i Hella naráží na nedostatek vhodných uchazečů. "V současné době spolupracujeme se čtyřmi vysokými školami a na některých z nich se již aktivně zapojujeme do výuky specializovaných předmětů," popisuje Ryšavý způsob, jak si alespoň do budoucna zajistit vhodné zaměstnance.

Výzkum a vývoj má v Česku částečně i firma Automotive Lighting, která patří pod koncern Fiat.

Čeští výrobci světlometů v posledních letech vybudovali nové výrobní linky nebo modernizovali ty stávající. I letos by se mělo investovat dál. Výrobci neočekávají, že by se další propady prodejů aut výrazněji dotkly jejich byznysu - stejně jako se to nestalo v loňském roce.

null

Autoři: Roman Šitner
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
uměle živený automobilový průmysl (píďa)
šrotovné apod. kraviny, které do ekonomiky vůbec nepatří. Onanujte...
To se však mocichtivým soudruhům nelíbí. (Něco se v Čechách dělá dobře.)
Oni by byli raději, kdyby národ zachvacovala blbá nálada, pesimismus...
co je to za idiotsky clanek? (Thyronx)
Svetlomety jako prototyp na kazdy vuz vyrobi automobilka a zahranicni...
Re: Světlomety z Česka slaví úspěch. Má je jedenáct z 20 nejprodávanějších aut Evropy (anonym)
Díl na auto vyvíjí lidé z automobilky v součinosti s lidmi z dodavatelských...
Re: Světlomety z Česka slaví úspěch. Má je jedenáct z 20 nejprodávanějších aut Evropy (***)
Pokud vím tak článek nehovoří o tom, že jen vyrábíme, ale i vyvíjíme....
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
VIDEO
El Pollo loco sází zejména na pokrmy latinskoamerických receptur.
Vysoké ceny akcií i relativní předvídatelnost amerického burzovního trhu...
VIDEO
Obchodní dům Tesco
Philip Clarke skončí k 1. říjnu jako šéf britského obchodního řetězce...
reklama
reklama
reklama