Coop, šestá největší maloobchodní síť v Česku, která sdružuje 57 tuzemských spotřebních družstev a provozuje v Česku téměř tři tisíce obchodů, rozšiřuje po vzoru svých evropských kolegů-družstevníků své služby.

Jak úterním Hospodářským novinám řekl šéf Svazu českých a moravských spotřebních družstev Zdeněk Juračka, letos výrazně přibude obchodů spadajících do sítě Coop, kde bude možné vyřídit listovní služby i zaplatit složenky.

Coop také nabídne svým družstvům a zákazníkům levnější energie či telefonní služby. Podle Juračky je to způsob, jak postupně zvyšovat obrat skupiny.

"Zatím jsme převzali zhruba 70 malých pošt, které skončily. Letos bychom jich chtěli mít daleko přes sto," odhadl Juračka. "Do budoucna by to ale měly být stovky," doplnil. Ty podle něj budou plně suplovat služby dosavadních pošt, včetně těch finančních.

Český telekomunikační úřad minulý týden upozornil, že Česká pošta by měla jako držitel poštovní licence provozovat v rámci základní poštovní služby minimálně 2100 poboček. Má jich ale v současnosti přes tři tisíce. Začalo se proto spekulovat o dalším rušení poboček pošty.

Státní doručovatel mezitím převádí pobočky v odlehlých koutech republiky na tzv. franšízy s logem Pošta Partner. Letos se má tímto způsobem "zbavit" 200 pošt. Coop je přitom hned po Svazu měst a obcí České republiky druhým nejsilnějším partnerem - franšízorem.

Služby drží zákazníka v regionu

"Převzít poštu není zrovna rentabilní byznys," upozornil Juračka. Příslušné obchody ze sítě Coop přitom pošta vybaví zázemím a zaplatí jim paušály podle objemu poskytovaných poštovních služeb. "Těmito službami s přidanou hodnotou my spíše nalákáme zákazníky, aby zůstali v regionech a nejezdili do města," uvedl předseda skupiny.

Podle analytiků se důraz na širší portfolio služeb síti Coop, která je silně zastoupená v regionech, vyplácí.

Skupině spotřebních družstev, která má svou obdobu v 18 zemích Evropy, loni mírně vzrostl obrat na 26 miliard korun. Takového obratu dosahují v Česku třeba diskontní prodejny Penny Market spadající do německé skupiny Rewe.

Coop by mohl ještě posílit svou pozici na trhu po spuštění nové služby v podobě virtuálního operátora, kterou chce skupina oficiálně oznámit nejpozději v květnu.

Skupina družstev bude nabídkou levnějšího volání následovat konkurenční maloobchodní síť Tesco, která se letos na službě virtuálního operátora dohodla s operátorem Telefónica.

"S jedním z operátorů jsme v tuto chvíli nejblíže dohodě. O jakého půjde, ale nemohu prozradit," řekl Juračka.

Ani jeden z operátorů HN informaci nepotvrdil. Spekuluje se tedy hlavně o T-Mobilu či Vodafonu, protože Telefónica již společného virtuálního operátora s jiným maloobchodníkem oznámila.

T-Mobile se již dříve dohodl na virtuálním operátoru s telekomunikační společností GTS zaměřenou na firemní klienty, ale zatím mu chybí partner pro oslovení individuálních zákazníků, jakým by byl právě obchodní řetězec. Vodafone zatím nepodnikl žádný krok pro vpuštění konkurence do své sítě.

Rozšiřování služeb i sortimentu

Finančně slibný je podle Juračky také projekt Coop Energy, který je zatím v pilotní fázi. Nově vzniklá společnost Coop Energy, patřící do skupiny, v něm nabízí družstvům i lidem levnější energie.

Coop plánuje v dohledné době rozšířit kromě služeb také nabízený sortiment. Kromě běžně dostupných léčiv, která už některé obchody prodávají, Coop představí také více svých privátních značek potravin.

"Zatím jich máme 700 a letos jich bude přibývat. Značky budou společné pro Česko, Slovensko, Maďarsko a nově i Bulharsko," uvedl Juračka. Ten nevylučuje ani to, že by se prostřednictvím společné distribuce Coop mohly české potraviny dodávat také do dalších evropských zemí.

Síť Coop spadá do Evropského sdružení spotřebních družstev (Euro Coop), které je v tuto chvíli s ročním obratem 80 miliard eur druhou nejsilnější maloobchodní sítí v Evropě. Národní síť Coop je maloobchodní jedničkou v prodeji potravin ve Švýcarsku či v Itálii.