Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young dosahuje 148 milionů korun. Cena, kterou Korejci nabízejí, tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu.

K podpisu smlouvy by mělo dojít 9. dubna. Následně předání akcií a převod kupní ceny by měly proběhnout do konce poloviny letošního roku. 

Z padesátky leteckých společností, které Český aeroholding na podzim obeslal, zájem projevily pouze dvě společnosti. Kromě Korean Air o ČSA nejprve měly zájem také Katar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.

Kdo jsou Korean Air

Aerolinie byly založeny v roce 1962 jihokorejskou vládou jako Korean Air Lines, v roce 1969 je koupil konglomerát Hanjin Group, jméno Korean Air používají od roku 1984. Ročně přepraví zhruba 23 milionu cestujících. Zaměstnává přes 20 tisíc lidí. Korean Air létají do 124 měst ve 43 zemích světa. Korean Air mají 146 letadel. Ty mají typické modrostříbrné zbarvení, logo Korean Air se stylizovanou vlajkou Jižní Koreje bylo zavedeno v roce 1984.

V roce 2000 se staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů, včetně ČSA. Korean Air s ČSA spolupracují prostřednictvím takzvaného sdílení kódu, což je nejviditelnější forma spolupráce mezi aeroliniemi. Partneři v leteckých aliancích tak provozují společné lety.

"Myslím, že jsme si nic lepšího nemohli přát. Když si to navíc zasadíte do širších souvislostí a podíváte se, kolik transakcí tohoto typu proběhlo v Evropě za poslední rok dva, zjistíte, že žádná. Jsme velmi poctěni, že se Korean Air rozhodl pro nás," uvedla v rozhovoru pro Hospodářské noviny ředitelka pro centrální nákup, obchod a marketing Českého aeroholdingu Marta Guthová.

Zájem Korejců o ČSA není tak překvapivý. Česko považují za bránu do Evropy - čtěte ZDE

ČSA vykázaly v roce 2011 ztrátu před zdaněním 241 milionů korun. Hospodářský výsledek za minulý rok zatím není známý.

Podle údajů ministerstva financí je záměrem Korean Air vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů v Evropě. To by znamenalo, že ČSA budou zajišťovat dopravu transferových cestujících v rámci Evropy, návazně na koordinaci letových řádů obou společností. Díky tomu by se mělo podařit zvýšit využití stávajících kapacit ČSA.

S tím souvisí i plán rozvíjet Letiště Václava Havla Praha jako přestupní bod. Korean Air rovněž chtějí rozvíjet dálkovou přepravu v rámci ČSA.

Samotné Korean Air se chtějí stát do šesti let jedním z předních světových dopravců. A k tomu by jim mělo pomoci i získání podílu v ČSA a posílení na středoevropském trhu.

Původně se čekalo až pět miliard za ČSA

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Jenže v pololetí vykázaly ČSA ztrátu přes 700 milionů korun. Z prodeje tedy sešlo.

Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.

Největší světoví hráči v letecké dopravě (podle počtu cestujících v milionech)

1. American Airlines 88,241
2. Delta Airlines 84,245
3. Southwest Airlines 74,785
4. United Airlines 66,100
5. Japan Airlines 58,241
6. Lufthansa 56,602
7. Northwest Airlines 51,975
8. Air France 43,700
9. All Nippon Airways 42,251
10. US Airways 41,263
11. Continental Airlines 38,903
12. British Airways 35,132
13. Qantas Airways 28,884
14. Iberia 25,097
15. Korean Air 21,735
16. Ryanair 21,372
17. America West Air 20,047
18. Air Canada 20,043
19. SAS 19,260
20. KLM 18,837
... ČSA 3,588