reklama
reklama
8. 1. 2013 | poslední aktualizace: 9. 1. 2013  10:44

Hospodaření ČD: Cestující zaplatil 200 korun, stát doplatil za jeho jízdenku další 3000

Stát by měl nižší náklady, kdyby na trati Praha-Chomutov s přestupem v Rakovníku dotoval cestujícím raději taxíky než vlak. Náklady Českých drah na rychlík z Rakovníka do Chomutova byly více než dvacetkrát vyšší než tržby z jízdného.
Roman Šitner
Roman Šitner
redaktor
Vedení Českých drah reorganizovalo svůj top management (Ilustrační foto)
Vedení Českých drah reorganizovalo svůj top management (Ilustrační foto)
foto: ČTK

Kdo jel v roce 2010 z Prahy do Chomutova s přestupem v Rakovníku, zaplatil za jízdenku necelé dvě stokoruny.

Aby ale vůbec mohl vyjet, musel mu na jízdenku přispět stát, a to dokonce třemi tisíci korunami. Tak děsivá byla ekonomika některých rychlíků provozovaných státní firmou.

Dálkovou dopravu dotuje stát řadu let, ale až do minulého týdne nebyly k dispozici údaje o tom, jak moc přispívá na jednotlivé spoje. Zatím byla zveřejněna pouze čísla za rok 2010.

reklama

Informace o tom, jak stát dotuje jednotlivé rychlíky, vytáhl z ministerstva dopravy podnikatel Radim Jančura, který na železnici provozuje firmu RegioJet. Trvalo mu čtrnáct měsíců, než data získal, a jeho právníci museli sepisovat několik odvolání. O uvolnění informací musel nakonec rozhodovat soud.

Českým drahám se zveřejnění nelíbí a žalují ministerstvo dopravy za porušení smluvních závazků o mlčenlivosti.

Rychlík z Rakovníka do Chomutova ministerstvo dopravy před dvěma lety zrušilo. Až nyní je z čísel zjevné proč. Náklady Českých drah byly více než dvacetkrát vyšší než tržby z jízdného. Stát tak k jízdence za stokorunu doplácel drahám 2200 korun.

Po silnici je to 58 kilometrů a taxi na trase vyjde maximálně na 1500 korun. Z kalkulací tržeb na trase se zdá, že běžná obsazenost vlaku byla kolem šesti lidí a ti by se vešli do dvou taxíků. Stát by tak mohl ušetřit dvacet milionů korun ročně.

Čtyři miliardy ročně

Zatímco ten nejztrátovější rychlík z Rakovníka do Chomutova z jízdních řádů zmizel, rychlík mezi Prahou a Rakovníkem jezdí dál. Ani ten podle čísel z roku 2010 nepatří mezi nejefektivnější. Ke stokorunovému jízdnému tehdy stát doplácel tisíc korun na dotacích. Kdyby stát posílal cestující po jednom taxíky, vyšlo by ho to přibližně stejně draho.

Nízký výběr jízdného v kombinaci s vysokými náklady vlaku byl typický i pro rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Příbram a Písek. Tam v roce 2010 stát ke každé stokoruně zaplacené na jízdném doplácel 900 korun.

Celkem stát dává na rychlíky více než čtyři miliardy korun. Průměrně tak hradí více než polovinu nákladů Českých drah. V roce 2010 cestující na jízdném v těchto vlacích zaplatili 3,1 miliardy korun.

Autoři: Roman Šitner, mil
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
skutecne naklady ? (v2)
Rad bych se dockal nekdy toho ze budu jezdit po uzemi CR vlakem...
Re: skutečné náklady? (anonym)
Někde jsem četl, že náklady na výstavbu vysokorychlostní tratě...
Svatá prostoto II. (DJ)
Někteří se zde v diskusi pozastavují nad tím, že nemohou klesat...
Hospodaření ČD: Cestující zaplatil 200 korun, stát doplatil za jeho jízdenku další 3000 (MJ)
No hlavne ze silnice si vsichni automobilisti zaplatili ze sveho......
Spotřební daň, DPH, mýtné, známky (Lokutus)
Zjistěte si za domácí úkol, kolik se ročně vybere na spotřební...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Makléř na Wall Street
Po zhlédnutí filmu jako Vlk z Wall Street člověka napadne, co vlastně...
VIDEO
Servery Ulož.to
Zástupci Ulož.to odmítli žaloby přímo komentovat. Advokát Jan Krabec z...
reklama
reklama
reklama