Dozorčí rada Český drah (ČD) souhlasí s uzavřením smlouvy s rakouskými drahami ÖBB o společném provozu vlaků Railjet od společnosti Siemens.

Schválila také spuštění výroby první sedmikusové série podle kontraktu ze září 2011. Informoval o tom mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

O výrobě zbývajících osmi vlaků se rozhodne nejpozději do poloviny roku 2013.

Soupravy mají být uvedeny do provozu v roce 2014. Budou jezdit ve spolupráci s ÖBB a jejich vlaky Railjet na lince Praha - Pardubice - Brno - Břeclav - Vídeň - Graz.

Zároveň se zavedením vlaků Railjet (Viaggio Comfort) na linku mezi Prahou a Vídní budou současné soupravy EuroCity převedeny na jiné linky, především na vnitrostátní spoje, kde nahradí starší soupravy, uvedl mluvčí.

Jedná se však o soupravy vagonů bez lokomotiv. Co vlaky potázne, není dosud jasné - variantami jsou buď stroje od Škoda Transportation, nebo stroje Taurus od Siemensu, které by si ČD půjčily od rakouských drah.

ČD: Nejedná se o novou smlouvu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se nákupem Railjetů opět zabývá. Podle E15 zkoumá, zda ČD mohou koupit sedm vysokorychlostních vlaků Railjet od firmy Siemens. Vydal už předběžné opatření, které drahám nákup vlaků až do vynesení definitivního verdiktu zakazuje. ÚOHS zkoumá, zda se jedná o nákup v rámci původní zakázky ze září 2011.

České dráhy tvrdí, že nákup sedmi vlaků je součástí zakázky, kterou už antimonopolní úřad schválil. Tehdy si ale České dráhy chtěly objednat šestnáct vlak, následně byla smlouva změněna na patnáct.

"České dráhy se pochopitelně cítí být daným předběžným opatřením vázány, avšak ČD nikdy neuvažovaly ani neuvažují o nákupu dalších souprav Railjet, které by nebyly předmětem původní zakázky ze září 2011," uvedl Šťáhlavský.