Nákup nových lokomotiv a vagonů financují České dráhy stále levněji. Před třemi lety si půjčovaly za pět procent, loni za 4,5 procenta a tento týden za 4,1 procenta. Dluhopisy za 300 milionů eur (7,6 miliardy korun) byly opět rychle vyprodány.

Skutečnou výhodnost vydávání obligací ale prověří až další vývoj kurzu koruny vůči euru. Zatím totiž nevychází předpověď dlouhodobého posilování koruny.

Například loňskou emisi dluhopisů za 300 milionů eur vydaly dráhy při kurzu kolem 24,3 koruny za euro. Úroky za první rok ale splácejí současnou slabší korunou (kolem 25,50 Kč/euro), což je pro ně nevýhodné. Reálný úrok v korunách tak byl v prvním čtvrtletí zhruba o čtvrt procentního bodu vyšší než v eurech.

Umoří se dluhy u bank

„Finanční prostředky z nové emise budou použity na pokrytí investic, primárně na modernizaci a nákup nových železničních vozidel a také na částečnou úhradu dluhů,“ popisuje mluvčí firmy Radek Joklík.

Ze získaných peněz splatí České dráhy emisi korunových dluhopisů v hodnotě dvou miliard korun z roku 2009, která byla úročena 5 procenty. Pokusí se také splatit krátkodobé bankovní úvěry. Co zbude, půjde podle rozhodnutí dozorčí rady drah na pořizování nových vozidel.

Letos se očekává převzetí například polských souprav RegioShark od firmy Pesa nebo českých elektrických jednotek RegioPanter od Škody Transportation.

Vydávání dluhopisů je nyní pro dráhy jednoduší poté, co získaly mezinárodní rating (Baa+). Obligace se jim daří udávat na trhu, i když jde o poměrně malé emise s omezenou možností likvidity. Na evropském trhu chybějí podle makléřů jiné příležitosti investovat v železniční dopravě. Pro dráhy je to pak podstatně výhodnější a levnější způsob získání peněz než bankovní úvěry.

Další informace o zvažovaném nákupu souprav Railjet od Siemensu najdete ve středečních HN.

Čtěte více v Hospodářských novinách