Prodej vozů prémiových značek roste a je vyšší než před ekonomickou krizí. Za letošní první čtvrtletí se poptávka proti loňsku zvýšila v průměru téměř o desetinu, proti začátku roku 2007 pak až o dvě pětiny. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Růst táhnou především masovější značky, jako jsou Audi, BMW a Mercedes, které se často objevují jako manažerské vozy ve firemních vozových parcích.

Například vlajková loď Audi A8 je podle časopisu Flotila nejrozšířenějším ředitelským vozem mezi stovkou největších tuzemských firem. Její cena začíná těsně pod hranicí dvou milionů korun.

Samotný segment luxusních vozů zaznamenal letos proti rekordnímu loňskému roku pokles o třetinu na 81 prodaných aut.

"Rekordní prodeje v prvním čtvrtletí 2011 byly zřejmě důsledkem optimismu ze začátku loňského roku, kdy se realizovaly i odložené nákupy z předchozích krizových let. Nákup luxusního vozu je typická investice, kterou firma i fyzická osoba může o rok i více odložit. Domnívám se, že ve chvíli důvěry ve stabilní ekonomický růst, lze v ČR očekávat další růst tohoto segmentu." uvedl Jan Malý z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Podle něj bude zajímavé sledovat, zda se automobilky poučily a dokážou pružně reagovat na rychlý nárůst poptávky, či zda se zopakuje situace, kdy se na některé prémiové modely čeká i několik měsíců.

Jaguaru se příliš nedaří

Na dvojnásobek se proti roku 2007 letos zvýšil například prodej Ferrari a trojnásobný nárůst zaznamenalo Porsche. Naopak Lexus prodává zhruba stejně jako před krizí a Jaguaru dokonce prodej o třetinu poklesl.

"Skladba zákazníků zůstává v podstatě stejná. Vozy si u nás kupují úspěšní lidé, kteří mají zálibu ve sportovních vozech. V současné chvíli zaznamenáváme největší zájem o nový model Porsche 911 včetně verze Cabriolet a novinku letošního roku Porsche Boxster," uvedla Veronika Olláryová z tuzemského zastoupení Porsche. Dlouhodobě nejprodávanějším modelem je Cayenne Diesel, jehož cena startuje na 1,6 milionu korun.

Rolls-Royce, který je téměř synonymem pro nejluxusnější auta, si letos zatím pořídil jeden zájemce. Loni s britskou ikonou v německých rukou odjeli za celý rok čtyři majitelé. V krizových letech 2009 a 2010 se přitom značce v tuzemsku nebývale dařilo, když prodala osm respektive 12 vozů ročně.

Luxusní vozy tvoří spolu se sportovními auty jen necelé jedno procento tuzemského trhu s novými osobními automobily. Od ledna do března prodej osobních aut stoupl o čtyři procenta na 43529 vozů.