reklama
reklama
26. 4. 2012 | poslední aktualizace: 27. 4. 2012  10:34

Absurdita roku: Na podnikatele letos čeká přes 700 stran statistických formulářů

Počet statistických výkazů, které musejí vyplňovat podnikatelé, vzrostl letos o tři. Z celkového počtu 206 úřadem vydávaných formulářů tak připadá letos na podnikatele 180. Vydají na sedmisetstránkovou knihu se zhruba 30 tisíci kolonkami.
Miroslav Petr
Miroslav Petr
Redaktor
Na podnikatele letos čeká přes 700 stran statistických formulářů.
Na podnikatele letos čeká přes 700 stran statistických formulářů.
foto: čtk

V Praze startuje další ročník soutěží Firma roku a Živnostník roku.

Kromě vyhodnocení nejlepších podniků a podnikatelů byla letos už pošesté vyhlášena také anticena Absurdita roku, která vyhodnocuje absurdní a často úplně zbytečná hlášení a povinnosti, které podnikatelům ztrpčují život a zbytečně zvyšují náklady na administrativu.

Jde o stovky případů z komplexu povinností jako je daňová správa, hlášení statistickému úřadu, zaměstnávání místních lidí i cizinců, bezpečnost práce, hygiena a dalších.

reklama

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

V případě vyplňovaných výkazů pro statistický úřad jde v řadě případů o tak sporné požadavky, jako je třeba hlášení, zda podnikatelé omezují svým zaměstnancům využívání internetu, nebo jestli i na internetu prodávají zboží. Provozovatelé rozhlasových stanic musí dokonce uvádět, kolik hodin upoutávek na své pořady rádia odvysílala. Není ale zřejmé, k čemu se takové informace využívají.

Soutěž o Absurditu roku upozornila v minulosti i na tak nesmyslné požadavky, jako je povinnost fyzioterapeutů mít v ordinaci zrcadlo, ledničku a dvě nášlapné váhy, zbytečné předkládání dokladů, které si úřady mohou obstarat samy na internetu, nařízení o minimálním počtu pohřebních vozů a vaků pro podnikatele v pohřební službě, povinná platba mýtného za vozy, které se starají o údržbu dálnic a podobně.

Inventura podnikání

"Dlouhodobě patříme k zemím s nejhoršími podmínkami pro podnikání v celé Evropě, přebujelá administrativa se na tom podílí zcela zásadně," připomíná předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Administrativní zátěž se v Evropské unii jednotně kalkuluje podle počtu firem, jejich pracovníků, kteří jednotlivé agendy vyřizují, a jejich stráveného času a průměrné mzdy. V Česku v roce 2005 dosáhla sumy 73,7 miliardy korun. Podle vládního programu na snižování administrativy by se měla u nás tato zátěž do konce letoška snížit o 25 procent. Loni klesla zatím o 16 procent na 61,6 miliardy korun.

"Každý měsíc děláme takzvané inventury, kontrolujeme průběžně plnění zadaných úkolů. Nejde ale ani tak o konkrétní vyčíslené částky. Důležitější je se zaměřit na nejpalčivější případy a ty co nejrychleji napravit," říká Bedřich Danda, náměstek ministra průmyslu a obchodu, tedy resortu, který má v Česku snižování administrativy na starosti.

Autoři: Miroslav Petr
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Uprimne (Pepa)
jako majitel stredni firmy, cestne prohlasuji, ze na takoveto...
Absurdita roku: Na podnikatele letos čeká přes 700 stran statistických formulářů (Pseudonym)
ODS svým voličům z řad podnikatelů již 15 let slibuje, že jim...
Re: Absurdita roku: Na podnikatele letos čeká přes 700 stran statistických formulářů (Zdeněk)
Od pravicové vlády bych očekával snížení administrativy. Mezi...
Administrativní zátěž podniků (Pošuk)
Administrativní zátěž v ČR Česko obsadilo 68 místo ze 78 zemí...
Nejhorší je, že ty vyplněné pičoviny nikdo nečte. (Pošuk)
Všechny tyto formuláře a vyplňovací povinnosti vznikají v okamžiku,...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
VIDEO
El Pollo loco sází zejména na pokrmy latinskoamerických receptur.
Vysoké ceny akcií i relativní předvídatelnost amerického burzovního trhu...
reklama
reklama
reklama