Úspěšným firmám v Česku se nelíbí, jak se dětem na školách podává matematika. Dávají dohromady fond na projekt Matematika s chutí, který bude finančně podporovat originální učitele, aby své úspěšné metody mohli předávat dál. Zatím je v něm 4,5 milionu korun.

Mozkem akce je podnikatel z firmy Linet Zbyněk Frolík. Pro svůj nápad už získal manažery z firem jako Google, Avast nebo NWR (její spolumajitel Zdeněk Bakala vlastní vydavatele HN, společnost Economia).

Odklon od technických oborů

Lidé z byznysu si na nepodařenou výuku matematiky stěžují hned z několika důvodů. „Tragický problém je, že matematiku společnost vnímá jako zbytečnou, takže ani rodiče netlačí děti, ale ani školu v tom, aby její výuka byla kvalitnější. To vede k odklonu dětí od technických oborů,“ stěžuje si Frolík.

„Na burzách, jako je Londýn, investorům neukazujete jen, jak jste na tom finančně, ale zajímá je i lidský potenciál firmy – zda máme dost kvalifikovaných odborníků,“ naráží na hrozící nedostatek absolventů techniky šéfka firemní komunikace NWR Petra Mašínová.

Nápad podpořit inspirativní výuku matematiky dostal Frolík poté, co si přečetl poslední studii McKinsey, hodnotící matematické znalosti žáků. Z té totiž vyplynulo, že zatímco v roce 1995 obsadili čeští školáci čtvrté místo mezi zeměmi OECD, o patnáct let později už figurovali na 24. příčce.

Zhoršení dětí v matematice potvrdilo i nedávné šetření společnosti Scio mezi žáky devátých tříd.

„Matematika je přitom jednou z disciplín, která vytváří potenciál pro nové objevy a převratné technologie,“ říká Luděk Motyčka z Googlu, který soudí, že novinek se může dočkat právě od nové generace českých vývojářů.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Zaměřeno na učitele

Nový projekt má probíhat několik let. Jeho tvůrci se chtějí změřit, co umí kantor svým stylem výuky děti naučit. Na tom pak chtějí školám dokázat, že ne všichni učitelé mají stejné výsledky a že by měly odměňovat právě ty schopnější z nich.

Peněz z fondu českých manažerů se tak může dočkat i Jitka Michnová, která v Neratovicích vyučuje matematiku podle alternativní metody profesora Milana Hejného z Karlovy univerzity v Praze. Podle ní se děti například sčítání a odčítání učí pomocí krokování po velké číselné ose.

Matematika se dá učit jinak. Prvňáci před tabulí krokují
Učitelka matematiky, ilustrační foto z videa

Zástupce firem trápí, že na současnou výuku matematiky, která má přímou souvislost se schopností bystře uvažovat, doplácí i celá společnost.

„Je obdivuhodné, že se lidé nechají přesvědčit pochybnými agenty o tom, že půjčka pro ně bude výhodná, přestože když si sečtou výdaje na nájem a splátky, budou každý měsíc v minusu tři tisíce korun,“ naráží na nízkou finanční gramotnost spoluzakladatel firmy Avast Eduard Kučera.

Jak se také dá vyřešit rovnice
kroky - ilustrační foto z videa

Celý článek o projektu "Matematika s chutí" si přečtěte v pondělním vydání Hospodářských novin.