Mobilní operátoři v Česku momentálně zažívají krušné časy, co se týče jejich profilů na Facebooku. Firemní zdi totiž zaplavují nespokojení zákazníci, kteří protestují proti předraženým službám.

Inspiroval je k tomu francouzský operátor Free Mobile, který za v přepočtu 500 Kč měsíčně nabízí neomezené volání a SMS. Francouzští operátoři nestíhají zpracovávat výpovědi, během pěti dnů k Free Mobile přešlo půl milionu zákazníků.

Čeští zákazníci nyní odkazem na články o Free Mobile zaplavují zdi operátorů s dotazy, kdy i oni skončí s předraženými tarify a nabídnou podobné služby za podobnou cenu.

K protestu zákazníků se zatím vyjádřila Telefonica: "Vaše příspěvky a komentáře ke článku na Mobilmanii jsme zaregistrovali a poctivě je čteme. Určitě žádné z nich nemažeme. Naopak vracíme na zeď ty, které samotný Facebook vyhodnocuje jako spam a skrývá je."

"Co se našich cen týče: Podle našich statistik je průměrná cena odchozí minuty 2,50 Kč, tedy na polovině ceny tabulkové. Reálná cena účtované jednotky se v posledních letech neustále snižuje – za loňský rok to bylo přes pět procent, za rok 2010 to bylo zhruba 11 procent." Dále pak už jen vyjmenovává svou vánoční nabídku, která má však k francouzskému Free Mobile daleko.

Ceny tarifů v Česku jsou terčem kritiky dlouhou dobu, stejně tak i Český telekomunikační úřad, který by měl mobilní trh regulovat. Operátoři klientům vzkazují, že cenová srovnání se západními zeměmi nejsou relevantní.

Noví operátoři?

Předraženost českých operátorů potvrzuje například i analýza poslaneckého podvýboru pro telekomunikace či zpráva OECD. ČTÚ zjistil, že průměrné ceny na trhu nekopírují snižování regulovaných poplatků, které si operátoři účtují mezi sebou. Průměrná cena minuty volání na maloobchodním trhu předloni klesla o téměř šest procent na 2,56 Kč za minutu. Loni klesla zhruba o desetinu. Mezioperátorský neboli terminační poplatek přitom předloni klesl o 28 procent na 1,81 Kč a loni o dalších 33 procent.

Proto i ČTÚ chystá změny - na trh by mohl pustit tzv. virtuální operátory, kteří běžně fungují v západoevropských zemích, navíc by měl na trh vstoupit čtvrtý operátor.

Debata: Napsali jste také něco svému operátorovi na zeď? Jaké máte zkušenosti s českými mobilními operátory? Podařilo se vám u některého vyjednat výhodnější ceny služeb? Za všechny názory děkujeme!

Váš názor: 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: 


Roman Pospíšek, Znojmo

Poslední 2 roky moji firmu T-mobile dojil smlouvou Významného zákazníka, ze které se nešlo jen tak vyvázat...odcházení trvalo 6 měsíců a T-mobile nám udělal opravdu peklo. Platili jsme za 3čísla cca.6000,-/měs. Nyní u Vodafone platíme za 3 čísla 2500,-/měs...a jedno číslo má neomezené volání všude...


Jiří Němec

Nenapsal, nemám na to čas ani nervy. Bohatě mi stačí, že válčím se svým operátorem už půl roku kvůli špatným vyúčtováním. Chování k zákazníkům na úrovni nula...


QEntity

Před 10 lety to vypadalo, že čeští operátoři budou držet krok se světovým vývojem...

Po 10 letech je jasné, že oligopol zafungoval... Nové technologie jsou nasazovány s čímdál větším odstupem za světem a ceny jsou čímdál vzdálenější vývoji ve vyspělých zemích...


K. Klika, Benešov

...Navrhuji, aby geniální operátoři přepočítali cenu volání na spotřební koš občana členské země EU. Impotenti na českém telekomunikačním úřadě se bojí operátorům cokoliv nařídit. Namísto, aby je řídil, rozhoduje podle jejich vůle. O úřadu na ochranu hospodářské soutěže ani nemluvím. Kartel tady je jako prase a všichni drží ústa...


Petr Tomšík

Byl jsem pracovně rok v Rakousku, za 25€/měsíc 1000 minut, 1000 SMS do EU a 300 minut v rámci EU (Orange). Po přesunu zpět do Čech jsem si číslo ponechal a volám z něj (hovory v EU, tedy i z ČR do ČR), protože 5h volání za 600Kč nedostanu od Českých operátorů ani do ČR.

SMSky posílám z webu, z českého telefonu nevolám, jen hovory přijímám, prakticky platím jen za data. Nechci operátorům nechat vydělat už nic.


Martin, Praha

 Mě nevadí ani tolik ceny, jako arogantní způsob sjednávání smluv a vymáhání závazků. Na západě je obvyklé, že v případě, že klient přestane operátorovi platit, operátor přestane klientovi dodávat služby a tím jejich vztah v převážně většině končí. Nikoliv v čechách. V čechách operátor klientovi doúčtuje celou smlouvu, ne kterou je to uzavřené. Případně poslední dva nebo tři měsíce pokud se jedná o smlouvu na dobu neurčitou. Následně následuje vymáhání u rozhodčích soudů, kdy klienti těmto společnostem zaplatí několikanásobky "dlužných částek".

Myslím si, že telekomunikace je úplně obyčejná služba. Když ji přestanu využívat, měl bych za ni přestat platit. Když nezaplatím, přestanu službu dostávat. Ale aby mě operátor napsal do dlužných registrů kvůli pár korunám a pak jsem musel zaplatit tisíce u soudu .....

V bille mi taky neúčtujou sankce, za to že už u nich nenakupuji. Chci rohlík prodají mi rohlík. Nemám na rohlík, nedodají mi jej. Současný systém smluv a obchodní praxe operátorů v čechách je nehorázná.


O, Praha

"Co se našich cen týče: Podle našich statistik je průměrná cena odchozí minuty 2,50 Kč, tedy na polovině ceny tabulkové. Reálná cena účtované jednotky se v posledních letech neustále snižuje – za loňský rok to bylo přes pět procent, za rok 2010 to bylo zhruba 11 procent."
Vlastně jen bla bla bla. Chápe to, co se píše výše, vůbec někdo? To jako znamená, že jsme na tom lépe?
Za stejné peníze dostávám méně služeb, než je běžné jinde v Evropě a to jsem ve skutečnosti spokojený zakázník se vcelku výhodnou smlouvou.


Pavel

Pokud nechtějí operátoři srovnávat s cenami v západních zemích (ano, u nás by měli být ceny vzhledem ke kupní síle podstatně nižší) ať srovnávají například s Polskem ... Nejen Rakousko, super ceny mají i Poláci


Mojmír Kašpar, Přerov

Chtěl jsem zrušit smlouvu T-mobilu, kterou jsem uzavřel na základě mylných informacích.Bylo mi sděleno, že to nejde.Až po 3.letech,kdy skončí smlouva.Nedovedu pochopit, proč nemohu zrušit smlouvu dříve, která je pro mě nevýhodná.


Roman Geist

Chtěl jsem si zavést v ČR telefon, protože jezdím do Cech že zahraničí kde pracuji. Nechtěl jsem paušál, protože jsem tady maximalne 2x do mesice. Neochota se kterou jsem se setkal byla velka. A to u všech operátorů. A co víc ceny jsou naprosto shodne zádný rozdíl. Myslím že u nas došlo k tiche dohodě mezi operatory. Ceny které poskytuji k poměru kupní sily jsou neúměrně vysoké. Stačí se podivat do srovnatelné velkých zemi jako Rakousko. Myslím že by pomohl volnější vstup více operátorů ný trh.
Ja osobne jsem v Česku telefon přestal používat. Vyplatí se mi zahraniční s mým tarifem. Můj navrh všem nespokojenym: bojkotujte  jejich služby a využívejte smart phone internet. Třeba je to pak donutí se zamyslet nad tím proc musi " ždímat" peníze v zemi kde jsou lidé evidentne chudší než v zapadni Evropě.


Martin Novák, Praha

Já jsem spokojen. U O2 mám tarif: 25 Kč měsíčně paušál, volání mezi "svými" čísly zdarma, 0,30 Kč/min do sítě O2, 1,30 Kč/min do ostatních sítí, 25 Kč měsíčně za internet. Jde o firemní tarif jedné nejmenované velké firmy.

I český operátor umí dát nízké ceny, když se mu chce! Proč by se ale dobrovolně připravil o miliardy, když to lidé platí?


Jan, Praha

Platím 1500 měsíčně a mám neomezené volání, neomezené sms a prakticky neomezený internet v mobilu. Nedivím se, že jsou lidi naštvaní, když konkurenční operátoři si za stejnou službu nechávají platit dvakrát tolik nebo ještě víc.


Jaroslav Janda

Předražené předražené předražené. Co více říct, stačilo by pro začátek udělat účtovaní 1+1 a řadě lidí by to rapidně zlevnilo účty... slevy minut by měly následovat. Je jasné jak se "zrodila" průměrná cena 2.50Kč, to dělají firemní tarify, kde mezi sebou zaměstnanci volají za nula a jinam za 1Kč, to mám také v práci a voláme jenom na mobili a dlouho. Při dlouhých hovorech se pak nízký cenový průměr udělá snadno. Ale normální člověk, který nechce žadný tarif, úvazek a platit 500Kč měsíčně se pod 5Kč těžko dostane, a kdo na to má platit vždy 5+Kč za třeba jen jedno slovo... Soukromý účet mám jen s Internetem a volání vůbec nepoužívám. Ono třeba cena SMS 1Kč je také kapitola sama o sobě, to už je snad zadarmo v každé civilizované zemi. Dokud ale lidé ty peníze platit budou, tak proč by měli operátoři zlevňovat, to je jako s bankami, 40 miliard loni jenom za poplatky, když je někdo hlupák a platí to, proč mu to dělat levnější a obrat se o přijmy... Lidi přestaňte to platit a uvidíte jak se vše pohne, alternativ komunikace je dost a stači chvíli vydržet.


Jiří Rokyta, Kolín

Přesně tak. Nevím, proč je tady vydržován čtú - ten už měl být rozpuštěn v rámci úspor a navíc sepisovat několikastránkové smlouvy na volání je nehoráznost. Když už by si někdo měl klást podmínky a požadavky tak je to zákazník ne nějaký arogantní operátor, který se tu drží v oligopolu díky lobingu svých akcionářů. Je to stejná šaškárna jak přehlašovat plyn od eonu k rgw nebo naopak - firmy jsou totiž společné, ale hrají na nás dojem konkurence, a tak je to v tomto kocourkově u všeho.


Pavel

Nenapsal, ale tlačil jsem jak to šlo.Nic jiného na ně neplatí.

O2: snížili mě poplatek za pevnou linku na 1/2
ADSL: převedl jsem k Vodafone, za to jsem dostal 250 minut měsíčně navíc a ušetřil 40%
Vodafone: nepodepsal jsem, ale vyjednal jsem při podpisu závazku na 2 roky 25 slevu z celkové útraty


Libor N., Praha 8

Cokoliv, co donutí T-Mobile chovat se slušně, je v pořádku. Nejde totiž jen o smlouvu a její plnění... při jejím sjednávání jsem výslovně uvedl, že si nepřeji tlf obtěžování, první "dobrýden, hovořím s panem XXX?" proběhlo do týdne a pak pravidelně několikrát měsíčně. Poprvé se o mně T-Mobile začal zajímat, když jsem jim donesl výpověď smlouvy, to se seběhlo hned několik metrosexuálů a zajímali se ostošest. A hned potom mi začaly ve velkém chodit sms nabídky od Home Creditu a GE Money Bank. Beru to jako důkaz, že T-Mobile se zahojil prodejem mých osobních údajů.


 

Vítek

Jediný kdo si dokáže vyjednat nějaké rozumné podmínky na volání je velká firma, občan je prostě oběť regulovaného oligopolu. Kdyby fungoval reálný volný trh tak by všechno bylo naprosto jinak.


 

Josef Volný, Praha

Ano, napsal jsem na zeď vodafonu toto, cituji:

Přátelé, zamyslete se. Nechci nějak hájit operátora, taky bych rád lepší ceny, ale to, že vodafone neodepisuje, bych jim nezazlíval. Ti, co mají na starosti facebookové stránky, asi nejsou ti samí, kteří rozhodují o cenách. A pochybuju, že tito "nazvěme je třeba facebookovými operátory" mají pravomoc se k takhle závažnému tématu vyjadřovat jménem firmy. Takže za sebe říkám vyčkejme, až se sejdou ti top manažeři a třeba k tomu nějaké prohlášení vydají. Pokud ne, tak vždycky můžeme dál tapetovat jejich zeď.


 

Pavel Zimola, Praha 5

Bohužel s O2 mám špatné zkušenosti. 75 - leté matce vnutilo Call centrum rychlejší internetové připojení i když z výpisů bylo patrné, že internet není vůbec využíván. Zrušit šlo vše pouze při zaplacení pokuty 3000 Kč. Doporučil jsem matce zaplatit pokutu a zrušit pevnou linku. Při komunikaci s pracovníky O2 jsem většinou slyšel pouze poznámky o svéprávnosti. Individuální přístup jsem nezaznamenal.


 

Kirio77

Firemní tarify jsou jiná kapitola, tam lze s trochou štěstí a vyjednávání dosáhnout na srovnatelné ceny se zahraničím. S osobním tarifem se na zahraniční cenu operátorů člověk nedostane, i kdyby hrozil odchodem s měsíční útratou cca 1000Kč.
ČTÚ se v posledních týdnech probouzí z nekonečného spánku, ale činy pořád vidět nejsou.
Franice ukázala, že to jde, bohužel tamní FreeMobile měl v zemi již vybudovanou infrastrukturu, což u nás nikdo takový není... Ale pokud nátlak na operátory vydrží, tak věřím, že se ledy pohnou.


Vladimír Vávra, Klatovy

 

 Asi je každému zcela jasné, že monopolní postavení našich tří operátorů neposkytuje zákazníkům žádnou volnou soutěž o cenovou nabídku. Nevím jak je to možné, ale český trh se chová joko malá lokální záležitost v tvorbě cena s ohledem na konkurenci.
Velmi by se mi líbilo, kdyby bylo možné si volit oerátora on-line. Tuto volbu bych, ale viděl v návaznosti na nabídku z celé Evropy. Operátoři by tak nemohli vydělávat na lokálních odlišnostech. Bydlím nedaleko hranic s Německem, rád bych využíval jejich nabídku na českém území za ceny v Německu.


 

Lenka Vondráčková, Oulu, Finsko

Momentalne vyuzivam sluzeb operatora DNA jelikoz studuji ve Finsku a pro srovnani:
volani i sms jsou za stejnou cenu(0,0696€) v prepoctu za 1,78 kc, protoze jsem pri prvnim dobití vlozila vice nez 20€ mam dalsich 50 sms v ramci site zdarma...
Zaroven mam cesky taif BAV SE pro mlade od T-mobile:
50 min a 100 sms za 228 = 1,52 kc za minutu nebo sms...
pokud toto provolam jsou ceny nasledujici:
minuta hovoru 5,20/4,20/2,28kc (ost operatori, tm spicka, tm mimospicku)sms 1,2 kc

Secteno a podtrzeno na preplacene karte v zahranici mam lepsi tarif nez u pausalu s vekovym omezenim v cechach... ale to jen prilevam olej do ohne (a to jsem nezminila mezinarodni kartu od O2UK ktera se rozdava zadarmo na nekterych letech ... 100 min za 10£ do cele evropy)


 

Milan Votruba, Brisbane, Austrálie

Čeští operátoři jsou zloději. Žiji v Austrálii, kde mám paušál za cca 1000 Kč, ve kterém mám neomezené volání do tří operátorů ze čtyrech zdarma, sms a mms do celého světa 2 GB internet a 700 virtuálních dolarů na volání. Za těchto 700 dolarů volám z mobilu na mobil do Čech 4 hodiny a když k tomu ještě porovnám, kolik bere Australan a kolik bere Čech, tak by u nás musela stát minuta 10 haléžů. Neumím si představit, kolik bych zaplatil, kdybych volal z Čech do Au mobilem, to bych asi koukal, zkráceně - Čeští operátoři jsou zloději a zloději.


 

Marek Suchý, Praha 4

Jsem u Vodafone a je to katastrofa! Nejsem podnikatel,ale jen soukromá osoba,která se nemá čas moc vykecávat a psát SMS.Mám tarif 250 min+ 100 SMS+ internet zdarma v mobilu za cca 470,- měsíčně a při vyúčtování jsem se pod 1400,- ještě nedostal... (tedy dostal,ale po reklamacích a voláních na operátora,kde si za ten hovor musím ještě platit... Každý měsíc slyším to samé - omlouváme se...stala se chyba ... atd. Už mne to vážně nebaví. ..


 

Radek, Praha

Teď je nejdůležitější dostat sem plnohodnotného 4. operátora. Nynější volné frekvence jsou poslední na cca příštích 15 let. Virtuální operátoři jsou jen berlička. O2 a TMO mají zisk 10 mld. ročně každý.


 

Pavel Hlavinka

Blázen ten, který má ještě napřímo smlouvu s operátorem, už v tuto chvíli existují desítky virtuálních operátorů v ČR i bez oficiálního požehnání ČTU, akorát se po nich musíte sami podívat.
Opravdu se divím cenám, osobně mám flatový tarif za 800Kč (SMS a volání v ČR + 500MB)


 

Tomáš

Jelikož se velmi často vyskytuji v příhraničí, pořídil jsem si německého Vodafona. Náklady mi klesly na 40% původní hodnoty vypočtené z českého T-mobile.


 

Daniel Tomek, Praha

Osobně mi vadí spíš orientální přístup operátorů k tarifům, protože různí lidé dostávají diametrálně odlišné nabídky, když běžné tarify jsou běžně o polovinu dražší, než mají firmy nebo zákazníci, kteří pohrozí odchodem.

Ohledně ceny si myslím, že - pokud člověk dostane uvedenou slevu - volání a sms do 500 Kč mám též. Připadá mi to ale nerelavntní diskuse dnes vůbec mluvit o paušálu bez dat. Nejvíc mě dneska na tarifu zajímají data.


 

Roman Holý

Já bych chtěl jenom podotknout, že ta uváděná průměrná cena 2,50 Kč je průmeř včetně firemních zákazníků. Není tedy fér srovnávat to s cenou, kterou dostávají koncový zákazníci.


 

Ing. Juráň, Brno

Tři operátoři na trhu je málo, domluví se a ani se nemusí domlouvat. Stejně velikéfirmy si nepůjdou po krku. Je chyba vlády ČR, že neumožní, nepodpoří a neiniciuje zlepšení v této oblasti. Lidé ještě nejsou schopní to, co na západě, se o sebe postarat. To znamená spojit se a tlačit. Naši lidé jsou z komunismu zvyklí nadávat doma v kuchyni, v ložnici a na toaletách. Různé ty komise a dohledové orgány, to je v českém prostředí pouze kamufláž pro zakomlexované, všehoschopné a zkorumpované členy různých stran. Než se atmosféra ve státě zlepší, musí trošku zatlačit i stát.


 

Filip Mikulec, Glasgow

Za nějakých 32 liber měsíčně na dva roky jsem dostal zdarma! HTC Desire S, 5000 minut do vlastní sítě, 2000 do všech ostatních v rámci UK, 5000 sms do všech sítí a neomezený 3G internet, kterým je zde pokryto 95% populace. Brzy se bude zavádět LTE... a kde jsou operátoři v ČR? Když jsem se díval na podobnou nabídku, tak za tarif, který těchhle kvalit nedosahoval, plus minimální útratu, kterou by chtěli díky telefonu, částka převýšila pár tisíc.


 

Václav Blažek, Barcelona

Mam tarif od Vodafone s nulovym pausalem a platim 6.50 czk/min. Jen proto, aby se mi dovolala rodina a kdyz jsem v CR, tak aby se mi dovolali dodavatele a znami.
Jinak bych mel jakykoli tarif od virtualniho operatora, kterych je tady ve spanelsku nekolik. (Napr. manzelka ma predplacenku od Happy movil s volanim 1.50czk/min na vsechny lokalni operatory, tusim je tam nejaky spojovaci poplatek, ale je to predplacenka bez minimalniho dobijeni) a volani ze spanelska na cz mobily 4.42 czk/min a pevna 1.30czk).
Muj nazor je ten, ze operatori uplaci CTU a ty, kteri voli zastupce CTU. Bohuzel ta lobby (rozumej v tomto pripade je mafie) je mezinarodni, protoze telefonica spanelska jsou stejni zlodeji a maji vysoke sazby stejne jako ceska.


 

David

Rozbít kartel mobilních operátorů je v podstatě velmi jednoduché. Stačí si vybrat jednoho z nich a od něj hromadně přecházet k některému ze zbývajících. Dotyčný operátor má na výběr - buď zlevnit nebo být bez zákazníků. Podrobněji jsem to rozepsal na blogu idnes "Jak jednoduše na kartel mobilních operátorů"
K ČTÚ - že hájí zájmy špatné strany (mob. operátorů) je jasné i duševně nemocnému. Páteř by jeho managerům narovnalo prosté trestní oznámení - na úrovni nedbalostního trestného činu.


 

David, Ostrava

Mám pevnou i mobil a služby od všech tuzemských operátorů. Vodafone v daném čase a místě je to nejlepší, co lze mít. O2 ještě taky udejte, když nic, tak má pokrytí všude - myšleno internet na pevné. S T-mobile mám však pouze záporné zkušenosti. Už nikdy více bych k nim nešel - vlastně jsem u nich byl jen proto, že smlouva, kterou jsem měl s TELE2 přešla automaticky pod ně. Pro fyzické osoby jsou to nehorázní zloději, protože jako zaměstnanec velké společnosti, která s nimi má smlouvu, moc dobře vím, za kolik mohou nabídnout své služby.


 

Standa, Jeseník

Platím za jedno číslo u Vodafone 560 CZK za 400 minut a 50 sms. Představoval bych si tak 500 minut a 100 za ty peníze. Co mě štve, že se člověk k takovému tarifu musel dostat tak, že chtěl odejít ke konkurenci.
Na druhou stranu chápu, že dokud lidé nezačnou ve větší míře střídat operátory podle výhodnosti, tak ke změně k lepšímu asi nikdy nedojde.


 

.