Vedení automobilky Hyundai v úterý v Nošovicích oficiálně zahajuje výrobu nové generace modelu i30. Velký optimismus vedení ale přebírají i zaměstnanci a lidé v okolí nošovického závodu.

Kolektivní vyjednávání v automobilce začalo minulý týden požadavkem odborů na růst mezd o čtyřicet procent.

"Chtějí skokově dosáhnout mezd ve Škodě Auto," popisuje mluvčí závodu Petr Vaněk. Jednání ale zatím komplikuje formální neshoda. Odboráři chtějí na jednání dvanáct svých zástupců v pracovní době, zatímco vedení firmy je ochotné jednat jen se čtyřmi odboráři až po jejich pracovní době.

O peníze stojí i majitelé pozemků, které jsou potřeba k mimoúrovňovému napojení automobilky na rychlostní silnici R48. Ornou půdu nabízí za 5000 korun za metr čtvereční. Majitel největšího pozemku požaduje půl miliardy korun, protože svůj desetihektarový pozemek nehodlá dělit.

Výroba nové generace modelu i30 začala již v pondělí ráno. Slavnostní ceremoniál ale probíhá až v úterý. Od nového modelu si automobilka slibuje další růst prodejů na evropském trhu a další výrazné posílení značky v Česku.

Chtějí překonat Škodu Auto

"Chceme, aby šlo o nejprodávanější model ve své třídě v Česku," říká například šéf komunikace prodejce vozů Hyundai v Česku Miloš Adámek. K tomu má pomoci i cena. Automobilka chce, aby se vůz i30 prodával hluboko pod hranicí 300 tisíc korun.

Nejprodávanějším vozem nošovické automobilky se ale i30 zřejmě nestane. Hyundai ho chce vyrábět zhruba 100 tisíc kusů ročně. Nejprodávanějším vozem tak zůstane ix35.

Značnou reklamu modelu udělal přímo šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn, když jej na podzimním autosalonu ve Frankfurtu před televizními kamerami nepřímo vychválil. Pídil se například po tom, proč Volkswagen neumí dělat nehlučné nastavování výšky volantu.