České dráhy přepisují svoji historii. Jen loni uzavřely kontrakty na modernizaci vlakových souprav v hodnotě 11,248 miliardy korun a dodavatelé jim v rámci těchto smluv dodají 345 vozů. Jde o historicky rekordní rozsah uzavřených kontraktů
Poslední dva roky jsou navíc pro České dráhy malou revolucí. K zakázkám se dostávají i jiné firmy než ty ve skupině plzeňské Škody Transportation. Nové vlaky pro dráhy vyrábí i švýcarský Stadler, polská Pesa i rakouská pobočka koncernu Siemens.
"Díky otevřeným výběrovým řízením se v roce 2011 podařilo při zachování počtu objednaných vozidel snížit očekávanou hodnotu kontraktů na tyto modernizace o přibližně půl miliardy korun," říká mluvčí firmy Petr Štáhlavský.
To dokazují i údaje z uzavřených zakázek, když se do soutěže přihlásila jen Škoda, cena oproti očekávání neklesla, naopak s rostoucím počtem uchazečů dosáhly dráhy lepší ceny.
Dva největší kontrakty loňského roku ale znamenaly jen jediného uchazeče. Šestnáct souprav Railjet za pět miliard korun kupují dráhy výběrového řízení a odvolávají se na jedinečnost nabídky.
Druhou velkou zakázkou jsou vozy elektrické jednotky RegioPanter, které za 2,5 miliardy dodá Škoda Vagonka. Tam šlo sice o otevřené výběrové řízení, ale netradiční šířka dveří přilákala do tendru pouze Škodu.
Přehled kontraktů uzavřených v roce 2011
|
|||
Vozidlo |
Počet
|
Finanční objem
|
Dodavatel
|
RegioPanter (2 vozy)
|
4
|
448 mil. Kč
|
Škoda Vagonka
|
RegioPanter (3 vozy)
|
15
|
2 064 mil. Kč
|
Škoda Vagonka
|
LINK
|
31
|
1 988 mil. Kč
|
PESA Bydgoszcz
|
Bmee (rychlíkový vůz, ex Bmz)
|
32
|
45 mil. Kč
|
ÖBB
|
Regionova
|
11
|
280 mil. Kč
|
Pars nova
|
BDb/hmsee (bezbariérový vůz)
|
64
|
1 523 mil. Kč
|
ŽOS Trnava
|
Viaggo Comfort
|
16
|
4 900 mil. Kč
|
Siemens
|
České dráhy u jednopatrové jednotky žádaly širší dveře, zatímco u dvoupatrové, kde je výrazně vyšší pohyb cestujících, jim stačila běžná šířka.
Nově uzavřené kontrakty se začnou na kolejích projevovat až v následujících letech. Vozový park v loňském roce omládl z průměrného stáří 26,9 roku na 25,4 roku.
Podívejte se, jaké vlaky díky miliardám jezdí po českých kolejích