Zbývající úsek dálnice D8 přes České středohoří má konečně stavební povolení. Ještě ale není platné a minimálně měsíc se bude čekat na případná odvolání odpůrců stavby.

Řekl to v pátekl vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon. Povolení bylo vydáno 21. prosince a postupně jej vyvěšují na své úřední desky dotčené obce. Pokud nabude povolení právní moci, začne Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavět. Na dokončení úseku potřebuje zhruba 30 měsíců.

Kompletní stavební povolení spojené s územním rozhodnutím se týká chybějících 4,7 kilometru. Řešilo se už od letošního jara; úřady po sérii soudních sporů s ekology raději všechna povolení zrušily a rozhodly se vydat územní a stavební povolení najednou. Termín vydání se neustále protahoval, původně mělo být už v létě.

Úřad: Byla to fuška

Skoro měsíční průtah zapříčinila i pomalost ústeckého magistrátu, který vydával jeden relativně jednoduchý dokument 24 dnů, žádnou lhůtu ale neporušil.

"Nakonec má to povolení 98 stran, byla to celkem fuška. Poslední dobou jsme pořád konzultovali s právníky i s autorem jednoho ze zákonů," řekl Soldon.

Úřad ho vydal ve středu odpoledne a postupně jej budou vyvěšovat jednotlivé obce na své úřední desky.

"Potrvá to teď zhruba 30 dnů až pět týdnů, aby to nabylo právní moci. Samozřejmě jsou pravděpodobná odvolání," dodal Soldon. S nimi se bude muset vyrovnat krajský úřad.

Ekologické organizace zatím dokument teprve studují.

"Je toho na přečtení velká porce, takže ještě nechceme předjímat, zda se odvoláme. Bude záležet na tom, jak se vypořádali s našimi připomínkami," řekl Miroslav Patrik z hnutí Děti země, které proti dálnici bojuje nejurputněji.

Nepovolený most

Celý chybějící úsek mezi sjezdy Bílinka a Řehlovice měří 12,7 kilometru. Stavebně už je hotový i 3,7 kilometru dlouhý úsek mezi Bílinkou a Lovosicemi, ale také jej brzdí administrativní průtahy; most nad obcí Vchynice neodpovídá dokumentaci a musí žádat o dodatečné stavební povolení. Používat ho bude možné v nejhorším případě až v polovině příštího roku, připustil Soldon.

"Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovou podkrušnohorskou aglomerací a dál se severní částí Německa, ale dokončena stále není, přestože se staví už od 90. let. Doprava je mezitím vedena po objízdných trasách směrem na Teplice a Ústí nad Labem.

Podle loňského sčítání dopravy jezdilo po první trase asi 8500 aut denně, po druhé 10.000. V Česku přitom při 10.000 aut za den často požadují kraje stavbu dálnice. Podobný počet jezdí denně například po méně frekventovaných úsecích silnice Praha - České Budějovice.