Plzeňská Škoda Transportation usiluje o dodávku 80 lokomotiv do Finska, určených do extrémních zimních podmínek.

Finské dráhy mají zájem o nové lokomotivy Škoda, které plzeňské strojírny dodávají pro České dráhy a Železniční společnost Slovenska (ŽSSK). Řekla to mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

"Byli jsme finskou stranou osloveni, proběhlo několik vzájemných návštěv na více úrovních, kde si také Finové vyzkoušeli moderní lokomotivy 109E v provozu v ČR," uvedla.

Podle Černé velmi oceňují "moderní, kvalitní a spolehlivé motoráky Dm12 ze Škody Vagonka", dodané v letech 2004 až 2006 do Finska, jichž je všech 16 v provozu.

"Finové mají zájem o lokomotivy velmi blízké řadě 109E. Kvalifikace do tendru proběhne v prvním čtvrtletí 2012, tendr má být uzavřen do konce roku 2012," uvedla mluvčí.

Finské železnice chtějí 80 strojů do extrémních zimních podmínek pro osobní i nákladní přepravu. Požadují jednosystémová vozidla na napětí 25 kilovoltů a široký rozchod kolejí s rychlostí do 200 kilometrů v hodině.

České dráhy objednaly 20 vícesystémových lokomotiv Škoda 109E za 2,6 miliardy korun.

"Povolení do provozu má všech 20 strojů. Devět jich je předáno do zkušebního provozu a do konce roku předáme desátou," uvedla Černá.

Spory s Bombardierem

Letos v květnu zabavili v Rakousku při homologačních testech jeden ze strojů exekutoři na žádost konkurenční kanadsko-německou Bombardier.

Plzeňský výrobce za lokomotivu zaplatil kauci zhruba 22,5 milionu korun a 9. listopadu se vrátila do ČR. Kauce je nyní v úschově vídeňského soudu do dořešení sedm let starého sporu mezi Bombardierem a Škodou. Obě společnosti měly původně lokomotivu vyvíjet společně, Škoda se ale nakonec rozhodla jít svou cestou. Další stání se má konat v nejbližších dnech.

Slovenské dráhy minulý týden odebraly první lokomotivu Škoda 109E. Jde o téměř identický stroj s vozidlem pro ČD.

ŽSSK zatím objednaly dvě lokomotivy, dodala Černá.