České aerolinie od úterý přestaly prodávat letenky na všechny své lety z Bratislavy. V současnosti nejde koupit letenku ČSA na žádný tento spoj až do konce března. Zároveň také firma pozastavuje letecký provoz do Popradu a Žiliny.

ČSA tento krok odůvodňují nátlakovými aktivitami odborového sdružení pilotů. Jako další důvod uvádějí reakci na vývoj trhu a nastupující krizi v Evropě.

Zdůvodnění Českých aerolinií, že kvůli protestům pilotů zrušily linky z Bratislavy, je spíše pro pobavení, prohlásil mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar. Podle něj pravděpodobně jde o zástupný důvod. Pravým důvodem rušení linek by mohlo být to, že linky patrně po půl roce provozu nevydělávají.

Piloti ale chtějí s ČSA jednat. Setkání s vedením by proběhnout ve středu, sdružení CZALPA už obdrželo pozvánku, oznámil Gaspar v úterý. Mezitím stále ale platí stávková pohotovost a místo pilotů ČSA létají cizí posádky.

Podle pondělního vyjádření vedení společnosti ČSA pokračování diskusí podmiňují omluvou Gaspara za to, že označil prezidenta aerolinií Phillippa Moreelse za tuneláře. Zástupce pilotů se ale omlouvat nehodlá, tunelářem prý šéfa ČSA nenazval.

Projednání organizačních změn ve společnosti se mělo uskutečnit už v pondělí, ale zástupci CZALPA na něj nebyli připuštěni, řekl Gaspar. Zároveň věří, že se středeční setkání s vedením uskuteční a že zástupcům protestujících pilotů už nebude zaměstnavatel nikterak bránit v pohybu po budově ČSA.

Zatím se podle Gaspara sdružení pilotů připravuje na stávku. "Nejde nám o to poškodit společnost. Chceme vyřešit problém, který tady je, a pokud bude zájem ze strany politiků, to řešit, nebo pokud bude zájem ze strany managementu jednat, tak jsme na jednání připraveni," zopakoval Gaspar.

Ke společné diskuzi dnes protestující piloty a vedení ČSA vyzvaly zbylé odborové organizace zastupující ostatní zaměstnance Českých aerolinií. Podle nich v tomto sporu není možné usilovat o "totální zničení protivníka", oběma stranám by mělo jít především o nalezení konsenzu v zájmu budoucnosti firmy.

Protestující piloti v pondělí zveřejnili otevřený dopis poslancům a senátorům, v němž vyzývají k co nejrychlejšímu prodeji společnosti. První reakce od politiků už sdružení dostalo, kdo konkrétně se k výzvě vyjádřil, nicméně neuvedlo.

Piloti zároveň připravují internetovou petici v jejíž rámci by se k situaci v ČSA mohla vyjádřit veřejnost. Zaměstnanci ČSA se k situaci už nyní mohou vyjadřovat v podpisových arších. Připravovaná petice, jejíž konkrétní text sdružení dokončuje, bude umístěná na veřejně přístupných internetových stránkách, dodal Gaspar.

Posílené destinace? Rusko a Ukrajina

Důvodem  rušení letů je podle mluvčí ČSA Hany Hejskové propad zájmu slovenských cestujících tyto spoje využívat a propadu rezervací na první čtvrtletí příštího roku. Firma urychlení rozhodnutí vysvětluje zastavení prodeje nátlakovými akcemi pilotů.

Podle serveru IDNES aerolinie již zrušily pondělní lety ze slovenské metropole. V rezervačním systému je možné zatím koupit jen letenky na letní letový řád. Na dotaz serveru IHNED.cz však aerolinie nevyloučily zrušení slovenských linek i pro letní provoz. "V tuto chvíli je to předčasné, o letním letovém pořádku se bude rozhodovat až během jara."

Postup ČSA při zastavení letů ze slovenské metropole označilo bratislavské letiště za nestandardní. Podle své mluvčí Dany Madunické se o něm dozvědělo z tiskové zprávy ČSA určené médiím.

"Letiště Bratislava pokládá rozhodnutí managementu ČSA vedoucí k náhlému zrušení všech linek společnosti z/do Bratislavy za nestandardní, protože přichází uprostřed běžného plného provozu, v době blížících se vánočních svátků a bez předchozího avíza či jednání s letištěm," uvedla Madunická. ČSA byly za první tři čtvrtletí třetím největším dopravcem na bratislavském letišti.

Podle Hejskové je tento krok pokračováním strategie, kdy ČSA opouštějí neziskové aktivity. "Nadále ale také vyhledáváme nové příležitosti," dodala.

Například do Ruska a na Ukrajinu letos v zimě bude podle ní vypraveno o 20 letů týdně více. V letovém řádu se také objevily novinky v podobě dálkových spojů se společností Etihad, 18. prosince bude vypraveno první letadlo do Baku.

Na Slovensko už jen do Košic

O zastavení prodejů letenek z Bratislavy firma rozhodla necelý půlrok poté, co nejprve zrušila spojení mezi Prahou a Bratislavou a následný start přímých linek z Bratislavy do několika evropských měst.

"České aerolinie zůstávají i nadále přítomné na slovenském trhu, operování do Košic bude pokračovat podle aktuálního zimního letového řádu," uvedla Hejsková.

Linky z Bratislavy ČSA částečně omezily už od zimy; z původních šesti destinací zachovala spojení do Paříže, Amsterdamu a Larnaky. Už v pondělí přitom ČSA odřekly dva zpáteční lety z Bratislavy do Paříže jakož i let do Amsterodamu.

Cestujícím z těchto linek aerolinie podle mluvčí bratislavského letiště Dany Madunické nabídly mimo jiné náhradní lety z Vídně. Z údajů bratislavského letiště vyplývá, že ČSA zrušily i dnešní ranní let do Amsterodamu a odpolední spoj do Larnaky.

Protesty pilotů v minulém týdnu vyvolalo převádění letadel z mateřské společnosti na charterového dopravce. Podle CZALPA jde o vyvádění majetku ze společnosti a ohrožování pozice ČSA na trhu.

Sdružení v pondělí v otevřeném dopise vyzvalo poslance a senátory, aby urychleně pomohli najít strategického partnera pro České aerolinie. ČSA zároveň zveřejnily, že propustí 100 dopravních pilotů, tedy zhruba třetinu. Zhruba stejný počet míst vytvoří v charterové dceřiné firmě, kde je ale jiné mzdové ohodnocení.