Velké a střední české firmy letos vynaložily na dobročinné účely méně finančních prostředků než loni. Může za to změna strategie společenské odpovědnosti i nejistá finanční situace.

Vyplývá to ze zveřejněných výsledků jedné z kategorií osmého ročníku soutěže TOP Odpovědná firma, která představila osmnáct největších českých firemních filantropů.

Ti letos ukrojí ze svého rozpočtu na dobročinnost celkem 668 milionů korun, tedy o 150 milionů méně než v roce 2010.

Dary firem

absolutní objem darů (v Kč)

ČEZ 374.302.963

Česká spořitelna 60.606.998

ČSOB 46.467.938

Teléfonica Czech Republic 33.655.638

OKD 32.428.969

 

Vůbec největším dárcem se letos stejně jako loni stal energetický kolos ČEZ, který přispěl stejnou částkou 375 milionů korun. Ta odpovídá zhruba 0,75 procentům loňského zisku energetického giganta. Své příspěvky na dobročinnost letos zvýšily banky ČSOB a Česká spořitelna a také telefonní operátoři Vodafone a Telefónica. Zbytek firem vyčlenil méně než loni, nebo je v žebříčku nový.

"Přemýšlení firem o dárcovství a formě odpovědného byznysu změnila globální krize. Firmy začaly klást větší důraz na efektivitu vynakládání svých prostředků a začínají se ptát, jaký má jejich podnikání vliv na jejich klienty a zaměstnance," okomentovala HN trend Pavlína Kalousová, šéfka platformy Byznys pro společnost, která soutěž pořádá .

Společnosti se podle ní stále častěji aktivně zapojují do ochrany životního prostředí, do podpory společensky znevýhodněných skupin obyvatelstva a drobných tuzemských podnikatelů.

Korporace vedou k těmto aktivitám i své zaměstnance - ti tak chodí stále častěji ve své pracovní době sázet stromky nebo pomáhat do různých chráněných firem.