Východoslovenské Košice jsou nejnovějším hitem českých železničních dopravců. Leo Express, RegioJet i České dráhy postupně oznámily, že své nejlepší vlaky jezdící mezi Prahou a Ostravskem prodlouží až na východ Slovenska.

„Jednáme se Slovenskými drahami, že bychom od prosince do Košic jezdili s pendolinem,“ popisuje šéf drah Daniel Kurucz plán, jak se ke dvěma českým konkurentům na této trase připojit. Na začátku září má pendolino na Slovensko vyrazit na testovací jízdu.

Stejně tvrdé konkurenční prostředí, jako panuje mezi Prahou a Ostravou, se tak přenese i na trať do Košic. Relace z Prahy na Ostravsko je obchodně nejzajímavější trasou v Česku, protože je zde velká poptávka a jde o dlouhou trasu s vyšší cenou jízdenky, a navíc na ní dokáže železnice časově konkurovat automobilům.

O Košicích platí téměř totéž, jde o nejdelší možnou trasu z Prahy, se kterou nejsou spojeny administrativní překážky, a vykazuje vysokou poptávku cestujících.

České dráhy tak opět následují konkurenci. „My se od konkurentů chceme poučit, chceme nabízet více služeb, a tak hledáme inspiraci jak u RegioJetu, Leo Expressu nebo v zahraničí třeba u Deutsche Bahn,“ říká Kurucz. „Pan Jančura spoustu věcí dělá dobře a je dobré se na to podívat,“ dodává s odkazem na majitele RegioJetu.

Strategie drah do roku 2020 tak má podnik více rozkročit. „Náš podíl na trhu už neporoste,“ předpokládá Kurucz a snaží se najít aktivity, které přinesou nové tržby. Firma by se měla více věnovat i aktivitám mimo železniční dopravu.

Chce rozvíjet například taxislužby (v úvaze je jak poskytování franšízy, tak přímo nákup vozů taxi), autobusovou dopravu anebo se chce věnovat i telekomunikacím nebo IT. České dráhy by například rády provozovaly kartu, která by nahradila pražskou Opencard, plzeňskou kartu, ale i jejich obdoby v dalších českých městech.

Dráhy zatím své výsledky za první pololetí letošního roku nezveřejnily. Kurucz ale již hovoří o zlepšení. Tržby z jízdného vzrostly o 137 milionů zhruba na 3,5 miliardy korun. „Podařilo se nám snížit náklady, za právníky jsme dali o 30 milionů méně, ušetřili jsme na marketingu a o 41 milionů méně šlo na režijní náklady,“ popisuje Kurucz. V právních službách dosáhla firma na nižší sazby, řadu smluv na dodávky materiálu přesoutěžila.

Ve výroční zprávě se ale nejspíše objeví rostoucí rizika. Konkurenční Leo Express i RegioJet viní České dráhy z predátorských cen na trasách mezi Prahou a Ostravou a domáhají se ušlého zisku. Údajná škoda dosahuje 1,4 miliardy korun.

Navzdory konkurenci na hlavní trati v Česku vykazují dráhy růst počtu cestujících. Podle Kurucze je to díky postupné obnově vozového parku, ve které chtějí dráhy pokračovat. Už od prosince nabídnou zcela nový typ vlaku, který bude v jízdním řádu označený jako RX, půjde o rychlíky, kde bude garantována kvalita expresů.

Tedy modernizované vozy, zásuvky a část vagonů bude klimatizována. RX se objeví na trase Cheb–Plzeň–Praha a Praha – Železná Ruda, půjde o vagony, které nyní jezdí mezi Prahou a Brnem, kde firma postupně nasazuje jednotky Railjet.

Od konce příštího roku se také začne na kolejích objevovat 14 jednotek RegioPanter v úpravě pro rychlíkové trasy, za které firma zaplatí 2,6 miliardy. Téměř stovka vagonů se dočká modernizace za bezmála miliardu. Výběrové řízení na modernizaci dalších 62 vagonů České dráhy připravují.

Daniel Kurucz je již třetím ředitelem Českých drah za poslední rok. Minulý týden se přitom objevily informace, že se připravuje jeho odvolání. Plán už ale ve stadiu hledání politické podpory zřejmě zastavila negativní publicita, kterou vyvolaly časté změny ve vedení Ředitelství silnic a dálnic.