Český trh slevových portálů je za zenitem. Podle odhadů by ze současných zhruba 130 portálů mělo zbýt cca 50. Naopak velcí hráči by měli dále růst a rozšiřovat stále svůj sortiment.

Studie e-commerce 2012 ukázala, že zkušenost se slevovým portálem má v ČR už více jak třetina uživatelů internetu a dokonce tři čtvrtiny českých uživatelů znají alespoň jeden slevový portál, nejčastěji pak jedničku na trhu Slevomat.cz.

Za loňský rok se podařilo serverům sdruženým pod Slevomat (jednička na trzích v Maďarsku, Česku a Slovensku) dosáhnout tržeb 1,5 miliardy korun (cca 80milionů dolarů).

Zajímavé je tato čísla porovnat s největším světovým portálem Groupon, který prodal za stejné období kupóny za celkem 1,6 miliardy dolarů. Při porovnání výše tržeb Grouponu a Slevomatu dojdeme k tomu, že americká společnost je zhruba dvacetkrát větší než skupina Slevomat.

Zakladatel Slevomatu na burzu nechce

Toto porovnání ale není pro Slevomat vůbec nikterak zahanbující. Jednak Slevomat začal svůj byznys o dva roky později a navíc středoevropský obr v hromadném nakupování přináší svým majitelům – na rozdíl od Grouponu – zisk.

Tato fakta logicky vedou ke spekulaci, zdali by Slevomat nevyužil možnosti expanze prostřednictvím burzy, což připouštějí i odborníci.

"Pro peníze na burzu si může jít jakákoli firma, takže do budoucna nevylučuji, že by podobné cesty využila i skupina Slevomat. Z pohledu investora bych byl ale zdrženlivý, i když firma v současné chvíli roste, nepřináší takřka žádnou přidanou hodnotu a tím pádem může být kdykoli nahrazena konkurentem," konstatuje Michal Valentík, hlavní investiční stratég ČP INVEST.

Proti tomu ale stojí slova zakladatele Tomáše Čupra, který se už před časem vyjádřil v médiích, že se nebude burzy se svojí firmou účastnit. Protože podle něj je burza jenom "banda týpků v kravatách", u kterých platí, že když začne panikařit jeden, tak panikaří všichni.

Groupon na NASDAQu krvácí

Podívejme se na Groupon, který upisoval akcie na americké burze NASDAQ v listopadu loňského roku. Americký prodejce kupónů tímto tahem získal velmi slušných 700milionů dolarů, což firmu ocenilo na neuvěřitelných 14 miliard dolarů. Dnes je situace jiná. Investoři se od této investice odvrací a cena akcie padá střemhlav dolů.

V současné chvíli se akcie obchodují za necelých 5 dolarů za akcii a tržní kapitalizace firmy se tak scvrkla na čtvrtinu původní hodnoty, nicméně takovýto propad už mnohým analytikům dodává sebevědomí k nákupu.

"Cena mezi 3-4 USD by odpovídala desetinásobku předpokládaných zisků příštího roku. Společnost ovšem musí zastavit pokles marží a dokázat se odlišit od konkurence, jinak může do budoucna čelit vážným problémům," hodnotí cenu investiční stratég BBI Jaroslav Brzoň.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

"Pokud společnost vykáže důvěryhodná čísla, která transparentně podloží informacemi a ukáže, že plánované zisky pro rok 2014 jsou dosažitelné, tak se dá očekávat odraz ceny akcie směrem vzhůru," dodává akciový analytik Saxo Bank, Peter Bo Kiaer.

I přes prozatimní nepřízeň akciového trhu Groupon získal obrovský kapitál na expanzi, a i když by Slevomat vstupem na burzu získal "jen" dvacetinu úpisu Grouponu, pořád se jedná o slušné peníze. A to nezapomeňme, že Groupon nabídl drobným investorům pouze pět procent podílu firmy.

Pakliže by Slevomat nabídl více, určitě by získal potřebnou likviditu k dalším nákupům. Přeci jen může být pro něj prostor ve střední Evropě a Pobaltí poněkud těsný, nebo se může stát pravý opak a malého středoevropského kapra sní velký americký dravec.