V profesionální brokerské firmě musí činnost jejích jednotlivých oddělení klapat jako dobře namazaný stroj.
Všechno začíná u analytiků, kteří "předžvýkají" obchodníkům, co se na trhu stalo a co by se mohlo stát. Ti pak podle jejich podkladů prodávají a nakupují jak pro klienty, tak i do portfolia firmy, takzvaně do vlastních knih. Oddělení vypořádání pak všechno zaúčtuje, zaznamená, spočítá a pošle každému, co mu patří. Kupujícím akcie a prodávajícím peníze. Provize, kterou si za tuto práci vezmou, není větší než zlomky procent a je hlavním příjmem makléřské firmy.

Makléři

Klíčovou pozicí v každé brokerské firmě jsou makléři, správně česky obchodníci s cennými papíry. Zpravidla se schází v kanceláři každý den kolem osmé. Dřív, než se posadí ke svým počítačům, je svolá vedoucí obchodního oddělení ke krátké operativní poradě.

Každý makléř je zaměřen na určitou část trhu, a tak informuje ostatní, co se v "jeho" ranku přes noc událo na zahraničních trzích, a co se dnes aktuálně očekává doma i ve světě. Cílem takové porady, která obvykle netrvá déle, než čtvrt hodiny, je získat rychlý globální přehled a stanovit obchodní strategii pro začínající obchodní den. Po té se všichni rozejdou ke svým telefonům a monitorům, ze kterých až do večera takřka nespustí oči.

Běžnou praxí makléřů je volat svým klientům a informovat je o právě vzniklé situaci na trhu. K tomu jim slouží spousta obrazovek s vývojem akcií na všech významných světových trzích. Velmi často ale volají nebo píší sami klienti, kteří mají svůj konkrétní požadavek na makléře. Ten musí všechny objednávky k obchodům zpracovat a zadat do systému burzy. Za to si účtuje provizi, která se vypočítává podle smluvních podmínek s klientem až po uzavření trhu. Zadání pokynů k nákupu nebo prodeji nestojí nic.

VIDEO: Brokeři z J&T Banky nás pustili na svou ranní poradu

 

 

Analytici

Velmi důležitou roli ve firmách tohoto druhu podnikání hrají analytici. Ti pracují v analytickém oddělení, kde se snaží z výsledků a čísel dosažených v minulosti odhadnout směr a pohyb vytipovaných cenných papírů, nebo rovnou celých hospodářských sektorů a odvětví. Jejich práce není tak vzrušující jako práce makléřů, ale o to víc klade hlavní důraz na schopnost dávat věci do správných souvislostí. Je to práce, která klade vysoké nároky na pozornost a pečlivost. Výsledek práce analytiků slouží jako podklad pro obchodníky, kteří kontaktují nové potenciální klienty, a reportují těm stávajícím.

Back office

V každé brokerské firmě musí být oddělení, ve kterém probíhá vypořádání všech uskutečněných obchodů. O každém musí být proveden záznam v takzvaném makléřském deníku, který bývá předmětem častých kontrol pracovníků burzy, ministerstva financí nebo finančního úřadu. Cizojazyčně se toto oddělelní nazývá settlement department nebo také back office.

Pracovníci back ofiice také hlídají výplatu dividend nebo kupónů u dluhopisů. Dále vedou klientská porfolia, posílají měsíční výpisy o stavu majetkových a peněžních účtů, připravují podklady pro účetnictví, komunikují s kontrolními orgány, kontaktují protistranu obchodu, když je to nutné, nebo spolupracují se zahraničním.