Britský maloobchodní řetězec Tesco hospodařil ve finančním roce 2011, který skončil v únoru, se ziskem před zdaněním 3,8 miliardy liber (asi 105,1 miliardy Kč), což je meziroční nárůst o 12,3 procenta. Růst ale táhnou především asijské trhy, v Británii podnik naopak nesplnil plán a dál zápasí s konkurencí. Vedle Asie si Tesco vedlo dobře i ve střední Evropě, hlavně v České republice a na Slovensku.

Nový šéf Teska Phil Clarke uvedl, že podnik se teď zaměří na inovaci, aby zlepšil výkonnost na britském trhu. Stanovil si proto šest bodů, které chce prosadit. Chce například zlepšit nabídku produktů, hlavně v kategorii smíšené zboží. Clarke je ve vedení Teska od minulého měsíce, firmě předtím dlouhá léta šéfoval Terry Leahy.

"Za poslední rok jsme nedosáhli plánovaného růstu, což bylo jen zčásti způsobeno poklesem spotřebitelského trhu ve druhém pololetí," řekl Clarke k výkonnosti Teska v Británii. Domácí trh je pro Tesco velmi důležitý, firma tam generuje více než dvě třetiny svých tržeb i zisku.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru předpokládali, že firma zvýší zisk zhruba o deset procent. Tesco je třetím největším maloobchodním řetězcem na světě za druhým Carrefourem z Francie a prvním Wal-Martem ze Spojených států.

Zisk v Británii se zvýšil jen o 3,8 procenta, tržby v obchodech, které jsou v provozu alespoň rok, se ve čtvrtém čtvrtletí dokonce o 0,7 procenta snížily. Na americkém trhu Tesco sice zvyšuje tržby, ale je tam ve ztrátě, která se prohloubila. Obchody v Asii si jako celek vedou dobře a firmě za poslední rok zajistily nárůst zisku o 17,5 procenta.

Tescu se v Česku daří

V České republice společnost Tesco Stores ČR zvýšila tržby bez daně z přidané hodnoty o šest procent na 40,01 miliardy korun. Tržby v obchodech, které jsou v provozu alespoň jeden rok, vzrostly o dvě procenta. Ještě lépe si firma vedla na Slovensku, kde tržby v obchodech otevřených alespoň jeden rok vzrostly o 10,9 procenta. To byl i nejvýraznější růst ze všech hlavních trhů.

Na domácím trhu, tedy ve Velké Británii, tržby vzrostly pouze o jedno procento. Ve Spojených státech se zvýšily o 9,4 procenta, v Japonsku o 8,1 procenta klesly. Asie jako celek ale jinak zaznamenala nárůst tržeb o 2,3 procenta. Například na čínském trhu, na který Tesco hodně vsází, se tržby zvýšily o 5,5 procenta.

V České republice řetězec nyní provozuje 158 obchodů. Loni otevřel 25 nových obchodů a koupil 81 samoobsluh Žabka a 47 obchodů Koruna. Letos chce otevřít dalších zhruba 25 obchodů a zmodernizovat největší hypermarkety na formát Extra.