Zatímco výstavba nákupních center v Česku stagnuje a v příštím roce poprvé za posledních 22 let žádné nové nevznikne, vlastníci stále více investují do rozšiřování již stávajících obchodních domů.

V pátek se v Českých Budějovicích otvírá modernizované centrum IGY. Do toho za poslední rok a půl investovala skupina CPI Property Group většinového vlastníka Radovana Vítka zhruba 750 milionů korun. Část peněz mířila do rekonstrukce 12 let starých prostor a část do přístavby nového objektu.

"Nákupní centrum IGY otevíráme s řadou zmodernizovaných i zbrusu nových obchodních prostor, které jsou připraveny přivítat zákazníky pro předvánoční nákupy. Další nájemci otevřou během následujících týdnů," popisuje výkonný ředitel CPI Zdeněk Havelka. Dodává, že zbývající stavební práce budou hotovy v únoru příštího roku.

Centrum se oproti původnímu stavu rozšířilo zhruba o třetinu. Ve dvou patrech nově nabízí téměř 30 tisíc metrů čtverečních prodejních ploch se 130 obchody a 700 parkovacími místy. Součástí je nově také multikino CineStar s devíti sály. IGY se tak nově stalo největším obchodním centrem v Jihočeském kraji.

Vítkova CPI se do modernizace centra pustila v dubnu loňského roku. Důvod byl přitom jasný. Společnost chtěla, aby na centru více vydělávala a byla napřed před konkurencí, kterou představují obchodní centra Géčko, Mercury a Čtyři Dvory.

Generální ředitel CPI Martin Němeček před časem v rozhovoru pro Hospodářské noviny vysvětlil, že právě modernizace starších obchodních center je nezbytná pro jejich další úspěch. Samotné obchody již zákazníkům často nestačí, úspěšnější jsou centra, kde mohou lidé trávit čas i jiným způsobem než nakupováním − například v kavárně. To je mimochodem jeden z důvodů, proč v poslední době více obchodních center rozšiřuje restaurační plochy na úkor těch nákupních.

Podle realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield se rozšiřování obchodních center stává významným tahounem v oblasti přírůstku nových nákupních ploch v celé Evropě. Poradci předpokládají, že letos na trhu přibude 4,5 milionu metrů čtverečních nových ploch a v příštím roce pak 2,3 milionu metrů čtverečních. Ve čtvrtině případů půjde právě o rozšiřování stávajících nákupních center. V Česku to bude dokonce až 80 procent. Velkým projektem by mohlo v následujících letech být rozšíření pražského centra Metropole Zličín, jehož polovinu získala nedávno společnost Unibail-Rodamco.

"Rozšíření stávajících obchodních center pro developery dává smysl. Fáze přípravy projektů je kratší, řešení pro hromadnou dopravu jsou již k dispozici a lze se také opřít o stávající klientelu. Tím, že se jednotlivé projekty rozšíří, mohou přitáhnout více návštěvníků a stát se v regionálním měřítku významnými destinacemi," vysvětluje vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro středovýchodní Evropu společnosti Cushman & Wakefield Jan Kotrbáček.

V Česku letos přibude přibližně 57 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch. Významně k tomu přispělo rozšíření pražského Centra Chodov. To se díky investici společnosti Unibail-Rodamco ve výši 4,4 miliardy korun rozrostlo zhruba o 40 tisíc metrů čtverečních. Jediné nově postavené centrum letošního roku otevřelo v Jablonci nad Nisou.

Celková plocha tuzemských nákupních center dosáhla na začátku letošního roku 1,63 milionu metrů čtverečních. Se započítáním supermarketů, hypermarketů a kin, které jsou součástí těchto galerií, je to 2,51 milionu metrů čtverečních. Přestože v současné době nová výstavba spíše stagnuje, podle poradců je pro ni v Česku stále potenciál.