Velká konkurence na trhu nákupních center i krize způsobují, že rostou rozdíly mezi těmi více a méně úspěšnými. Na jedné straně trvale oblíbená centra investují do moderních technologií, které lidem zážitek z nakupování ještě zatraktivní. Na opačném pólu jejich hůře prosperující konkurenti usilovně přemýšlejí, jak si nájemce udržet a jak přimět lidi, aby nakupovali právě u nich.

„Stále pokračuje polarizace českého retailového trhu,“ konstatuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení průzkumu trhu v realitně poradenské společnosti DTZ. Majitelé nákupních center tak investují i více než miliardové částky do rekonstrukcí.

Ilustruje to příklad pražského Centra Černý Most, které bylo při svém otevření v roce 1997 vůbec prvním novodobým nákupním centrem v zemi a od té doby značně zastaralo. Právě proto jeho developer a majitel, společnost Unibail-Rodamco, přistoupil k nákladnému rozšíření a rekonstrukci, jež měla podle dřívějších předpokladů spolknout odhadem 100 milionů eur.

Po dvou letech se Centrum Černý Most příští týden otevře v novém kabátě. Vedle nových značek zákazníkům v rozšířených prostorách nabídne zábavní a relaxační zóny, interaktivní herní plochy pro děti či praktické aplikace pro iPhone. „Centra stále více využívají komunikační technologie. Například aplikace pro iPhone zlepšuje orientaci zákazníků v centru, z čehož profitují ve finále i sami nájemníci,” říká Šindelářová.

„Investicím se nevyhnou ani dobře zavedená nákupní centra, pokud nechtějí zastarat,“ říká Šindelářová. Jako příklad uvádí i nákupní centrum Nový Smíchov, které prošlo 10 let po otevření renovací v roce 2011. Vedle změny designu v interiéru jeho majitel investoval do výměny osvětlení s použitím výrazně energeticky efektivnějších LED diod. „Další možností, jak zatraktivnit nákupní centra, jsou investice do jídelních a oddechových zón a zón pro děti,“ doplňuje Šindelářová.

Více o trhu nákupních center v Česku čtěte ve středečních HN.
ctete streda