Přes software české technologické společnosti Logio se ročně prodá zboží za 350 miliard korun. Firma pak data o tom, co a kdy se prodává, analyzuje a hledá v nich souvislosti, které mohou jejich zákazníkům, tedy obchodníkům i výrobcům, usnadnit podnikání.

"Do našich analýz už přidáváme i předpověď počasí," říká Tomáš Formánek, šéf společnosti Logio. Ta patří v Česku ve svém oboru mezi nejvýznamnější a konkurují jí spíše nadnárodní koncerny. Pracuje například pro obchodní sítě Coop, Makro, Datart, Pompo nebo prodejce autodílů Auto Kelly, ale i pro výrobce, jako jsou potravinářské firmy Madeta, Nestlé či Hamé.

Už nejde jen o to, jaký vliv má na prodej nějakého typu zboží jeho cena, a tedy zda se v daném případě vyplatí slevy. K datům o prodeji se dodávají i dny v týdnu, státní svátky nebo zmíněné počasí. Obchody tak dobře vědí, kdy je třeba mít větší zásoby. To je důležité i pro jejich dodavatele, kteří mohou lépe očekávat, kdy více nebo naopak méně vyrábět.

Kdy Češi nejvíce nakupují

Analyzovaná data o chování zákazníků jsou cenná pro všechny. Dnes se prakticky vyrábí přímo do kamionů, velké mezisklady vymizely. Obchodník ví, že se blíží deštivá letní sobota, a algoritmus mu doporučí nejlepší možnou objednávku. Ta se přepočítává čtyřikrát denně podle všech proměnných, které do toho vstupují.

Počítače propočítávají souvislosti mezi počasím a prodeji jednotlivých položek. V horkých dnech se pije více piva, ale zase se prodá méně mléčných výrobků. V případě bouřky pak 40 procent nakupujících odloží cestu do obchodu s elektronikou.

Nejde ale jen o počasí. Software se učí najít souvislost i u státních svátků a toho, na který den v týdnu připadnou. Všichni tak mohou například lépe naplánovat jak zásobování, tak případnou potřebu brigádníků. Odpadnout tak mohou i zbytečné cesty kamionů.

Obchodníkům dnes kvůli levným penězům nejde ani tak o to, aby měli co nejméně zboží na skladech, chtějí ho mít hlavně v nejlepší možné kombinaci. Snaží se být vždy co nejlépe připraveni na to, co je statisticky může čekat.

Vysledovat se dá i celá řada závislostí. Například lidé, kteří si koupí pivo a cigarety, si častěji přikoupí i alpu. Logio už začalo experimentovat i s vytížeností hotelů, kterou udává například Booking.com, a porovnává ji s reálnými prodeji zboží v okolních obchodech. Podle toho se snaží najít souvislosti, aby se v okolí mohli obchodníci lépe připravit na případný nárůst nebo pokles počtu turistů.

Svou roli hrají i dopravní zácpy, kvůli kterým se mohou lidé chovat jinak, než kdyby nebyly. Do teoretických modelů tak vstupují i uzavírky silnic. Experimentuje se i se započítáváním větších kulturních akcí a jejich vlivem na prodeje zboží v okolí. Aby se nestalo, že vlna lidí jedoucích na hudební festival vykoupí všechny obchody po cestě.