Vláda přijala dokument Iniciativa Průmysl 4.0 a připravuje i svoje strategické materiály v oblastech dalších "Agend 4.0". Řeší například Práci 4.0, Vzdělávání 4.0, v brzké době se zřejmě můžeme dočkat například i Železnice, Maloobchodu nebo Zemědělství 4.0.

Jaká ale je atmosféra v českých firmách? Tomu se ve vládních strategiích věnuje prostoru pramálo.

Ve svazu průmyslu se snažíme vyvíjet aktivity ke zvyšování povědomí firem o tom, co koncept Průmysl 4.0 představuje, co jim nabízí, a současně je povzbuzovat, protože jsme přesvědčeni, že se jim vyplatí.

Jedním z prvních hmatatelných výstupů je pro firmy určený evaluační model pro hodnocení digitální zralosti, jehož prostřednictvím si mohou bezplatně a on-line vyzkoušet, jak vnímají interní a externí digitální prostředí a nakolik jsou "připraveny pro Průmysl 4.0". Naším cílem je prosadit tento model jako měřítko pro bonifikaci projektů z evropských fondů.

Podílíme se na vzdělávacích akcích pro podnikatele a firmy. Snažíme se koncept Průmyslu 4.0 představovat i oborům a odvětvím podnikání, ve kterých se o něm zatím příliš nemluví (jako je sklářství, slévárenství, obchod, farmacie či petrochemie). Na příští rok připravujeme akce s návštěvami v provozech českých firem, které mohou posloužit jako výborná ukázka toho, že u nás máme ty, kteří mají našlápnuto na světovou konkurenci.

K citu, odpovědnosti a správnému vnímání konceptu Průmyslu 4.0 je potřeba vychovávat nejen české firmy, ale i nastupující generaci studentů. Proto přednášíme, a to i mimo akreditované studijní programy specificky zaměřené na Průmysl 4.0, na školách od středních až po univerzity. Je třeba vštěpovat studentům sadu interdisciplinárních dovedností, které budou ve své budoucí profesní praxi využívat bez ohledu na název oboru, v němž se připravují na budoucí povolání.

Je potřeba neustrnout na místě. Ve firmách se musíme zabývat souvisejícími technologiemi, potřebnými investicemi, prací s lidskými zdroji, novými obchodními modely. Průmysl 4.0 neznamená jen průmyslovou výrobu, ale i vše, co jí předchází a co po ní následuje. A to včetně souvisejících služeb, jejichž význam pro zaměstnanost se bude dramaticky zvyšovat.

Kam tedy kráčí český průmysl? My jsme přesvědčeni, že vstříc světlým zítřkům, které budou zarámovány pojmy jako Průmysl 4.0, internet věcí, lidí a služeb, rozšířená realita ve firemních provozech, inteligentní senzorika, pokročilá robotika a kybernetika, umělá inteligence schopná samoučení. Nesmí však chybět ani inteligence lidská společně s tradičním českým selským rozumem. I ten je totiž v Průmyslu 4.0 velmi důležitý.