Prvním krokem k úspěšnému získání veřejné zakázky je včasné zaznamenání faktu, že se stát chystá stavět nebo nakupovat výrobky či služby, které mu jste schopni nabídnout. Stát ovšem poptává různé stavební práce, výrobky a služby v různé hodnotě a s různými parametry. Z kombinace těchto faktorů následně vyplývá způsob, jakým dává dodavatelům o svém záměru nakoupit vědět, přičemž způsob zveřejňování zakázek má svá pravidla.

Věstník veřejných zakázek

Věstník veř. zakázek

Věstník veřejných zakázek najdete na adrese www.vestnikverejnyzakazek.cz

Ty finančně nejzajímavější veřejné zakázky (od 1. 1. 2014 stavební práce nad 6 mil. Kč a služby či dodávky nad 2 mil. Kč) jsou zveřejňovány ve Věstníku veřejných zakázek. Věstník pokrývá asi 90 procent objemu všech vyhlašovaných zakázek, vyhledávání zde ale komplikuje především jeho nepřehlednost.

Vyhledávat lze podle data uveřejnění, názvu zakázky, zadavatele či dalších parametrů (např. text v názvu, CPV kód apod.), avšak způsob vyhledávání není pro dodavatel zcela komfortní a umožňuje hledat spíše detaily konkrétní zakázky, o níž již víte.

Profil zadavatele

Každý zadavatel, který vyhlašuje veřejné zakázky, musí mít svůj „profil zadavatele“, tedy webovou stránku, kde uveřejňuje veškeré informace a dokumenty ke svým veřejným zakázkám. Internetová adresa musí být uveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek, přehled najdete na zde.

V současnosti existují tisíce profilů zadavatelů, ale ne všechny jsou aktivní.

Monitorovací služba

V dnešní době existuje několik nástrojů, které podnikatelům usnadňují zdlouhavé a mnohdy nepřehledné vyhledávání aktuálních tendrů prostřednictvím Věstníku veřejných zakázek či prostřednictvím jednotlivých profilů zadavatele.

Některé služby dokonce nabízejí strukturovaný přehled veřejných zakázek dle jednotlivých odvětví doplněný o základní informace o veřejné zakázce (např. deník GovDaily). Při výběru vhodné monitorovací služby požadujte, aby poskytovala jak informace o předběžných informacích o vyhlášení zakázky, tak i informace o vítězném dodavateli a výši jeho nabídkové ceny. Tato zpětná vazba vám pomůže nasměrovat vaše kroky v tvorbě dalších nabídek.

Elektronická tržiště veřejných zakázek

Toto naprosto výstižné označení nese pět základních webových portálů, které vybraným zadavatelům ze státní správy poskytují prostor pro jednoduché a administrativně zcela nenáročné zadávání i těch nejmenších veřejných zakázek. Přehled tržišť najdete ZDE.

Na elektronických tržištích se obchoduje nejrůznější sortiment (zejména standardizované komodity), jako jsou kancelářské potřeby, elektronika, nábytek, různé spotřební zboží, čisticí prostředky, běžné služby, ale i drobné stavební práce. Podání nabídky je snadné, hodnocení nabídek objektivní (dle nejnižší ceny) a rychlé.

Všichni účastníci zadávacích řízení mají k dispozici zpětnou vazbu, kterou mohou využít pro úpravu své strategie. Informace o transakcích na elektronických tržištích jsou obvykle veřejně přístupné. 

Zakázky malého rozsahu

Jednorázové nákupy zadavatelů, které nedosahují hodnoty 2 milionů korun u dodávek a služeb (6 mil. Kč v případě stavebních zakázek), není v zásadě možné sledovat plošně. Někteří zadavatelé dobrovolně obchodují tyto zakázky na elektronických tržištích. Někteří zadavatelé uveřejňují výzvy na svých profilech, ale prakticky jde vždy o dobrovolný postup a zadavatelé mají ve výběru dodavatelů těchto zakázek relativně volnou ruku.

Najít tu pravou veřejnou zakázku může být poměrně časově náročné, pomocí kvalitní monitorovací služby se však celý proces výrazně zefektivní. Jakmile tu správnou veřejnou zakázku objevíte, prostudujte zadávací dokumentaci a pusťte se do vypracování nabídky.

V druhém díle seriálu si blíže rozebereme, jak se do veřejných zakázek zapojit a co je dobré dodržovat.