Foreigners.cz pomáhají cizincům shánět v Česku bydlení a vyřizovat administrativní věci na úřadech. "Náš servis je individuální," říká Vojtěch Stehno, který se k takové práci dostal už jako dobrovolník na vysoké škole. Pomáhal zahraničním  studentům, kteří do Čech jezdili na výměnné pobyty v rámci programu Erasmu. 

Vojtěch Stehno

Je spolumajitelem Foreigners.cz zajišťující komplexní relokační služby pro cizince. Působí i jako agent CzechUniversities.com zprostředkovávající studium na univerzitách v ČR pro studenty z Dubaje.

Dva roky působil jako Vice-president ve studentské organizaci ESN Buddy System HK. Vystudoval Fakultu informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové, semestr strávil na výměnném Erasmus pobytu v Nizozemí. Mezi jeho koníčky patří lyžování, beachvolejbal, plavání, cestování a vzdělání osobního růstu.

"Když jsem přemýšlel, co dělat po škole, tak jsem si řekl, že mě baví tento segment," vysvětluje Vojtěch Stehno, jak přišel na svůj podnikatelský nápad. "Protože jsem sám působil v organizaci dobrovolníků, vím, co je v silách takové organizace a co už ne a na tom jsme si s Andreou Teichmannovou založili byznys." Agentura proto pomáhá třeba s vyřízením potřebných víz a nostrifikací nejrůznějších diplomů, certifikátů. Proto takovou práci mohou dělat jen lidé, které baví služby a musí mít pozitivní vztah k cizincům.

Foreigners.cz je sice  komerční služba, ale podporuje i širší komunitu. "Jednou měsíčně děláme setkání, kde mají cizinci  možnost se potkat na večerním programu. Najdou tam kamarády nebo lidi, kteří jsou ve stejné situaci v Česku. Protože když jste v cizí zemi a začnete někde žít a pracovat, tak těch sociálních interakcí není tolik. Takže se snažíme taková setkávání podpořit," říká Vojtěch Stehno. Za rok takto pomohou stovkám lidí. Jen jejich pražská pobočka vyhledala za rok bydlení pro 200 lidí a vytváří jim i širší zázemí. A poptávka po takových službách roste například v Brně, kde je hodně zahraničních studentů a firmy zaměstnávají i větší množství zahraničních pracovníků.

"Naše služby jsou ulehčením i pro personalisty," vysvětluje Vojtěch Stehno. V některých firmách mají sice někoho, kdo se stará o vrcholové manažery, ale větší počet lidí představuje spíše střední management a expertní pozice. Navíc je i řada firem, které si nemohou dovolit platit trvale specializovaného člověka a nájem služby je z finančního hlediska racionálnější volba.

Agentura se ale zaměřuje na cizince, kteří v Česku plánují být alespoň rok a půl. "Nezaměřujeme se na ty, kteří chtějí v Česku pobýt třeba měsíc. Pro nás je to stejná práce a když by ji měl klient zaplatit, tak by se ta služba nezaplatila," vysvětluje Vojtěch Stehno.

"Našimi klienty jsou často třeba pracovníci z IBM, Lufthansy, často jde o IT pozice nebo zahraniční specialisty, kteří v cizím jazyce obsluhují například call centra nebo světové trhy některých moderních firem. To je například rostoucí segment trhu v Brně," říká Vojtěch Stehno. "Vidím trend, že do Čech míří více cizinců z jihu Evropy. Je tu hodně Španělů, Řeků, je vidět, že ve svých zemích nemohou najít práci." Nejčastěji chtějí podle Vojtěcha Stehna klienti bydlet v centru města nebo poblíž práce. Například v Praze je to často lokalita Chodova, Praha 2 a 3 nebo i Motol. Atraktivní jsou také Žižkov a Dejvice a pro firmy je ještě zajímavý Pankrác. 

Vychází nové číslo

Nové číslo měsíčníku Moderní řízení vychází 23. prosince. Tematicky se věnuje inovacím.

  • Inovativní firmy naslouchají trhu
  • Příběh firmy: S vitamíny „na míru“ expandují do světa
  • Jak rostou mladí inovátoři v Preciose
  • Měnící se svět klade managementu nové výzvy
  • Proč (dobré) firmy chybují
  • Magazín si můžete předplatit v našem e-shopu.  

Kulturní  zvyklosti

"Naší firemní vizí je chápat kulturní rozdíly," říká Vojtěch Stehno. "Zástupci agentury jsou často v pozici mediátora, protože kulturní rozdíly se někdy projeví už i při sjednávání pronájmu. Typické je třeba smlouvání," upozorňuje Stehno.

"Klient přijde na prohlídku a například v arabských kulturách nebo v Indii je zvykem smlouvat, což se u českého majitele nemusí setkat s pochopením. A cizinec se ještě než uvidí byt ptá, jestli dostane slevu. Český majitel se cítí pohoršený a  říká si, ať se přijde podívat a pak se budeme bavit o ceně. Nebo ať sem vůbec nechodí, když ho jako první zajímá cena," vysvětluje Vojtěch Stehno. Koordinátor agentury musí pak cizinci  vysvětlit, že když je v Česku inzerován nájem 15 tisíc za byt, tak to je pevná cena a je to většinou minimum.

"Někdy nastávají i vtipné situace. Dvakrát se nám již stalo, že třeba - Thajwanci, kteří jsou zvyklí se sprchovat na dlaždičkách v koupelně, kde je ovšem odtokový kanálek, dvakrát vytopili byt. Máme pár takových 'vychytávek', na které si podle národnosti dáváme pozor a obě strany raději předem poučíme," vysvětluje Vojtěch Stehno."Máme klienty, kteří chtějí vybavené byty. A ti chtějí i  servis k bytu," podotýká Vojtěch Stehno.

Je příjemné, pokud má cizinec v cizí zemí průvodce, protože život dělá právě spousta maličkostí a odlišností. "Měl jsem tu byznys partnera z Dubaje a tomu se ztratilo na hotelu 1000 euro v hotovosti. Chtěl volat policii. Říkal jsem mu, že mu to v Česku asi moc nepomůže a on byl hodně udivený. Zašli jsme na recepci a ztrátu ohlásili. A při tom vedli debatu o kriminalitě ve městech. V Dubaji by ihned prý zasáhla policie. Nasadili by několikačlenný tým, a to třeba i v případě, že někdo ztratí jen telefon. Obecně je tam malá kriminalita, protože každý ví, že se každý případ bude důkladně  řešit. Musím říci, že ta příhoda nakonec naštěstí skončila dobře, protože druhý den volal recepční, že bankovky zapadly za pohovku, tak jsem byl rád," shrnuje Stehno, který by firmu rád rozšířil. 

Franšízovou cestou

"Jsme ještě malá rozrůstající firma, takže zaměstnancům zatím nemůžeme nabídnout nějaký velký kariérní růst, ale snažíme se. Časem chceme mít i pobočky v cizině. Takže až agenta unaví okruh jeho obvyklých služeb, tak může jít do jiné lokality, protože Foreigners.cz má vlastní pobočky v Plzni, Hradci Králové a Olomouci. Fungují na vyzkoušeném principu, který budeme dále vylepšovat. Chceme využít síťový efekt po celém světě, aby například cizinec ve Španělsku, který chce do Čech, mohl navštívit tamní pobočku," říká  Stehno.

"Rádi bychom zaměstnance motivovali k tomu, aby si sami otevřeli novou pobočku pod jedním konceptem, než si zakládali konkurenční firmu. Bude to pořád tatáž firma, většina zisku bude ale jejich a zaplatí jen drobný franšízový poplatek. Nemusí tak objevovat něco, co už někdo před nimi otestoval. Koncept jsme stavěli pět let a mou zkušeností je, když se někdo rozhodne pro franšízu, tak jim zavedení pobočky trvá asi tak rok. Mohou se proto od začátku více zaměřovat na klienty," dodává Stehno. Ten mimo jiné vidí smysl cestování v tom, že lidem rozšiřuje  obzory. "Cestování vám otevře oči, že se věci dají dělat různě. Že věci v jiné kultuře mohou fungovat úplně jinak," uzavírá.

/Připraveno ve spolupráci s redakcí Moderní řízení/