Ztratili rok práce, přišli o všechny úspory, ale nevzdali se. Po dvou letech vývoje se dvěma Čechům podařilo vyrobit první ultralehký celokarbonový elektrický skateboard na světě. Kromě nízké váhy okolo čtyř kilogramů vyniká i unikátním vzhledem, na kterém spolupracovali přední čeští designéři. Teď s produktem pod značkou XTND míří Miroslav Peřina a Daniel Kokotek na globální trh.

Za podpory investorů Zdeňka Rudolského a Roberta Tůmy z Hub Ventures nedávno spustili oficiální předprodej. Symbolicky si vybrali datum 21. října 2015, kdy se objevil létající hoverboard ve filmu Návrat do budoucnosti. Zaváděcí cenu nastavili na 1550 eur (necelých 42 tisíc korun).

"Chceme přispět k vybudování udržitelného dopravního systému a k rychlejšímu nástupu elektromobility. Nadchli jsme se pro myšlenku udělat z měst zase zdravější místo pro život a budoucnost vidíme v dopravních prostředcích, které používají čisté a obnovitelné zdroje energie. Elektrický skateboard je první krok, ale to je jen začátek," říká Miroslav Peřina z XTND.

Se svým kolegou Danielem se potkal v podnikatelském inkubátoru Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. "Dan vystudoval materiálové inženýrství a je skvělý konstruktér a mechanik. Proto si začal hrát s myšlenkou, že si vyrobí skateboard na elektrický pohon. Nakonec si koupil tehdy jediné dostupné elektrické prkno z Číny. Vážilo neuvěřitelných 32 kilo a vypadalo strašně. Když viděl pána z PPL, který se trápil s obří krabicí, rozhodl se, že si přece jen raději sestrojí své vlastní vozítko," líčí Peřina.

Na prvních verzích elektrického skateboardu společně začali pracovat před dvěma lety. Na konci roku 2013 absolvovali start-up akcelerátor Green Light a následně vyhráli Green Light Startup Show, díky čemuž se jim podařilo získat první investici od Moravia Seed Group.

"Musím přiznat, že jsme na začátku byli strašně naivní. Pamatuji si, že po výhře v únoru 2014 jsem odhodlaně do novin prohlásil, že v srpnu budeme prodávat první kusy. Uplynul rok a půl a ještě stále nejsme u konce. Nikdo z nás si v tu chvíli nedokázal představit, jak náročné a složité je vyrobit hardwarový produkt a dostat ho na trh," vypráví Peřina.

Zúčastnili se také projektu Rozjezdy roku 2014, kde získali speciální cenu poroty, a později byli i mezi finalisty soutěže Startup Harvest. Zlomový okamžik představovala ale až návštěva jedné z největších technologických konferencí TechCrunch Disrupt v Londýně.

Znovu na začátku a bez peněz

"Po roce jsme konečně vylezli z garáže a střetli se se skutečným světem. Potvrdili jsme si, že elektrické prkno je pro hodně lidí opravdu zajímavý produkt. Bohužel jsme rok vyvíjeli něco, aniž bychom se lidí zeptali, co vlastně chtějí. Z Londýna jsme se vrátili s řadou nápadů a novou vizí, jak by mělo vysněné prkno vypadat. Znamenalo to ale hodit rok práce do koše, vzít si čistý papír a začít úplně od začátku," popisuje Peřina.

Rozhodnutí vydat se jinou cestou se ale nelíbilo investorům z Moravia Seed Group, kteří projektu zmrazili veškeré finance. Startupisté se tak museli začít poohlížet po nových investorech a urychleně celou situaci řešit.

"V té době už jsme byli v kontaktu se Zdeňkem Rudolským a Robertem Tůmou z Hub Ventures, se kterými jsme se potkali na Startup Harvestu. I přes veškerou snahu se ale jednání mezi námi, stávajícími a novými investory neuvěřitelně protahovala a trvalo to nekonečných osm měsíců. Během celé té doby jsme byli prakticky bez peněz," líčí Peřina.

S financováním nového vývoje jim tak pomáhala rodina a přátelé, protože jejich vlastní úspory už na projekt padly dříve. "Byl to zlomový okamžik, který nás hodně naučil a hlavně otestoval, jak moc naší myšlence věříme. Nad každou investovanou korunou jsme se desetkrát zamýšleli, protože nebyl prostor pro chyby. Myslím si, že právě nedostatek peněz nás dotlačil, abychom dělali správná rozhodnutí," říká Peřina.

Součástí tohoto vývoje bylo přejmenování z původního garážového projektu Driwhel na XTND a zásadní změna přístupu k práci. "Přišli jsme na to, že pokud chceme vyrobit výjimečný produkt, tak běžně dostupné součástky nestačí. Proto jsme rozložili prkno do jeho fundamentálního základu a začali si sami navrhovat každý komponent zvlášť. Každý šroubek jsme se snažili nějak inovovat a posunout ho o úroveň dále," popisuje Peřina.

Odlehčit každý šroubek

Zaměřili se přitom na maximální snížení váhy tak, aby vytvořili praktický dopravní prostředek, který je možné vzít si všude s sebou. "Baterie jsou poměrně těžké, takže jsme museli vyrobit super lehké tělo. Každý komponent, který vážil byť i jen pouhý jeden gram, jsme minimálně o deset procent odlehčili. Výsledkem je prkno, které je s veškerou elektronikou, motorem a bateriemi lehčí než standardní neelektrické longboardy," přibližuje Peřina.

Zatímco první prototyp českých konstruktérů vážil zhruba 13 kilogramů, ty současné mají okolo čtyř kilogramů. Vynikají také vysokým výkonem, úsporným bateriovým systémem a špičkovými materiály, jako je karbon, titan či kůže. Tvůrci prkna se přitom inspirovali technologiemi používanými v letectví a formulích 1 a firmami jako Apple či Tesla.

Soustředili se také na design a na to, aby nebyl poznat rozdíl mezi klasickým nemotorovým longboardem a elektrickou verzí. Motor proto umístili do jednoho ze zadních koleček a baterii s elektronikou uložili do tenké desky o šířce 16 milimetrů.

Česká výroba

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

"Celé prkno navrhujeme a vyrábíme v České republice. Spolupracujeme přitom s více než 40 lidmi z řad předních českých designerů a firem, které patří ke světové špičce ve svých oborech. Společně se nyní snažíme dokončit vývoj první generace skateboardu, uvést produkt na trh a nastavit sériovou výrobu," uvádí Peřina.

Připravují také mobilní aplikaci, díky které bude možné sledovat stav baterie a dojezd, měnit jízdní režimy jako ekonomický a sportovní, měřit ujeté vzdálenosti, zaznamenávat rychlost jízdy a trasy nebo měnit barvu podsvícení. Aplikace bude zároveň posílat notifikace o údržbě prkna a zabezpečení.

"Hodně věci ještě neumíme a nevíme. Vše se učíme za chodu, ale to, v čem s Danem opravdu vynikáme, je neuvěřitelné pracovní nasazení a nezlomná touha dotahovat věci do konce. Když si dáme nějaký cíl, tak ho buď splníme, nebo umřeme. Nic mezi tím pro nás není akceptovatelné. Během té cesty jsme se naučili nikdy se nezastavit na místě, nepřestat hledat lepší řešení a nespokojit se s průměrem," uzavírá Peřina.