Co si lidé myslí o vašem produktu? Jaký názorový trend panuje v daném odvětví? Na tyto otázky umí odpovědět nástroj SentiSquare, který se zabývá sémantickou analýzou internetových příspěvků. Výsledné reporty o zájmech a postojích lidí jsou užitečné zejména pro marketingové a komunikační manažery. Nápad zaujal i porotce soutěže inovativních firem Ignite, ve které plzeňská firma SentiSquare obsadila třetí místo.

"K řadě témat je na internetu tolik textu, že ho člověk nedokáže učíst. Snadno pak sklouzne k tomu, že pár příspěvků, které přečetl, považuje za statisticky významné a vystihující celou šíři tématu. Může tak udělat zcela nesprávný závěr a poškodit svůj podnik," popisuje marketingový manažer společnosti SentiSquare Stanislav Rejthar.

A právě s tím by měla marketérům pomoci technologie SentiSquare, která umožňuje identifikovat názorový trend a včas si všimnout jeho změny. "Čteme myšlenky, jen musí být napsané. Na internetu či do zákaznických center lidé píšou, co je trápí a těší, i názory na výrobky či konkurenci. Náš algoritmus tyto příspěvky uspořádá do stromu témat, aby měl odpovědný pracovník reprezentativní pohled na aktuální dění. Nechybí ani srovnání mezi obdobími, konkurenty a regiony," líčí Rejthar.

Nástroj podle něj mohou využít nejen firmy, ale i oborové organizace nebo společnosti provádějící výzkum veřejného mínění. Produkt, který jim firma SentiSquare nabízí od léta 2014, stojí na dvanácti letech výzkumu generálního ředitele společnosti Josefa Steinbergera.

Firma si jako jednu z hodnot klade snahu držet krok s úrovní poznání a neustále uvádět nové vědecké poznatky do praxe. Jeden z členů týmu Tomáš Brychcín nedávno dokonce získal prestižní mezinárodní cenu Josepha Fouriera za kvalitu své výzkumné práce.

"Algoritmus není magie, je to aplikování statistických metod sémantické analýzy textu, které patří do oboru zpracování přirozeného jazyka. Když se dítě učí mateřský jazyk, tak zprvu sleduje, jak spolu abstraktní zvuky - věty a slova - souvisí. Časem pochopí, že pěnkava a sýkora toho mají hodně společného, i když neví, jak vypadají. Obdobně náš algoritmus z textů, které lidé napíší o mobilních operátorech, porozumí, že význam slov Chorvatsko a Francie popisuje něco podobného. Netuší, že jde o jména státu, a přesto je dá do jedné skupiny, kterou pojmenujeme Roaming," popisuje Rejthar.

Klíčová slova nejsou potřeba

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Sémantická analýza textů je podle něj rozvíjející se obor a společností, které se jí zabývají, přibývá. Zatímco konkurenční firmy ale definují témata klíčovými slovy, SentiSquare určuje témata sám podle toho, o čem aktuálně lidé píší.

"Není tedy potřeba stanovit, co na fórech hledáme. Odhalíme tak nová témata, která se objeví. Zároveň můžeme náš algoritmus velmi rychle použít na další odvětví nebo jazyk. Navíc komentáře o tématech prioritizujeme podle důležitosti. Přečtením prvních příspěvků si tak čtenář hned udělá obrázek o tom, co se právě v tématu řeší," uvádí Rejthar.

Díky finanční výhře v soutěži Ingite chce společnost vylepšit produkt tak, aby texty zpracovával v reálném čase a aby ke srovnávacím analýzám přibyly notifikace o aktuálních změnách trendů. Plánuje i další novinky, mimo jiné aplikační programovací rozhraní pro libovolný obor, rozpoznávání přání zákazníků či mezijazykové srovnání trendů. Do budoucna chce firma také rozšířit své působení na zahraničních trzích, kde má zatím zastoupení ve Francii a Spojených státech.

"SentiSquare se zabývá oblastí ´velkých dat´, v rámci které se specializuje na texty. Big data jsou příslibem dnešní doby a stejně jako veškerá technologie se ubírají k automatizaci rutinních procesů. Díky tomu se lidé mohou více soustředit na rozhodování a tvořivost. Místo naší technologie vidím v automatizaci sledování významu psaných názorů, a tedy v konkurenční výhodě společností, které ji budou používat," uzavírá Rejthar.